Lyt til artiklen:

Ponsse lancerer elektrisk skovmaskine

00:00
Hastighed: ???x
03:57

Den finske producent af skovmaskiner, Ponsse, har lanceret en eldrevet udkørselsmaskine.

Den er endnu kun en konceptmaskine. Men konceptet er så langt i udviklingen, at der allerede står 100 procent eldrevet udkørselsmaskine med en lastkapacitet på 15 tons uden for Ponsses fabrik i den finske landsby Vieremä.

Dette er den mest populære størrelse blandt Ponsses udkørselsmaskiner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den eldrevne maskine har fået navnet Ponsse EV1 og er udviklet i samarbejde med Ponsses 100 procent ejede datterselskab Epec, der er et teknologiselskab, som har 200 store og små kunder over hele verden.

Selvom maskinen er 100 procent eldrevet, er den forsynet med en dieselmotor, men motoren er helt isoleret fra drivlinjen og anvendes udelukkende til opladning af batteriet.

Testet af brugere

Og maskinen er testet i arbejde i skoven med meget positive tilbagemeldinger fra chaufførerne.

- De chauffører, der har testet maskinen, har sammenlignet med en Buffalo-udkørselsmaskine, og tilbagemeldingerne er, at EV1 er mere præcis og hurtigere, fordi elmotorer kører de hydrauliske pumper. Det ser virkelig ud til, at føreroplevelsen er meget bedre i denne maskine, siger Juhu Nummela, der er Ponsse-koncernens topchef.

Selvom Ponsse allerede har en maskine kørende som testmaskine, er der ifølge Juhu Nummela et par år til maskinen bliver kommercielt tilgængelig.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-3
Der skal først produceres og testes prototyper og nulserie-maskiner, inden Ponsse EV1 bliver kommercielt tilgængelig. Pressefoto.

- Produktionen begynder nu, men vi vil fortsat optimere maskinen, og så skal vi bygge prototyper og siden nulserier, inden vi lancerer maskinen, sagde Juhu Nummela på et pressemøde i forbindelse med præsentationen af Ponsse EV1.

Eksperimenter

Ifølge Juhu Nummela har Ponsse siden etableringen i 1970 været kendetegnet ved en stor innovationskraft og mod på at eksperimentere.

- Og vi har altid været ret radikale i vores udvikling. Det er en del af vores kultur og vores DNA, siger han.

EV1 er et led i realiseringen af Ponsses målsætning om, at alle maskiner skal være CO2-neutrale og på sigt også med nul-emission.

- EV1 er begyndelsen til den udvikling - om end en meget avanceret begyndelse, siger Juhu Nummela.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Da motoren er isoleret fra drivlinjen og kun har til opgave at lade batteriet er EV1 reelt forberedt til andre energikilder som for eksempel hydrogen og brændselsceller.

Batteriet er udviklet og testet til at fungere i både meget varme og meget kolde forhold.

Fifty-fifty el og diesel

Når man starter EV1 om morgenen, er batteriet 80 procent opladet, og maskinen kører på batteri, til batteriet er nede på 40 procent. Derefter starter motoren automatisk og oplader batteriet til 80 procent, hvor motoren automatisk stopper.

Juhu Nummela forventer, at arbejdstiden med det nuværende set up er 15-20 minutter, uden at dieselmotoren kører, og dieselmotoren vil herefter køre 15-20 minutter, mens den oplader, så motoren vil køre halvdelen af tiden.

rich-media-5
Ponsses topchef Juhu Nummela konstaterer, at den eldrevne maskine er stærkere end en tilsvarende traditionel maskine. Pressefoto.

Hvis maskinen udelukkende skulle køre på batteri, vil der ifølge Juhu Nummela være strøm til mellem 30 og 45 minutters arbejde. Ponsse har fravalgt en løsning med udskiftelige batterier, fordi maskinen så bliver alt for tung, og der er ikke opladningsmuligheder i et skovmiljø.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dieselmotoren på EV1 er ifølge Juhu Nummela mindre end i en tilsvarende 15 tons maskine, for eksempel en Buffalo.

- Men det er en stærkere maskine trods en mindre motor, siger han.

Juhu Nummela forventer, at EV1 bliver dyrere i anskaffelse end en tilsvarende dieselmaskine, men målet er, at TCO - de totale omkostninger ved ejerskabet - bliver lavere end ved en traditionel maskine i kraft af blandt andet lavere dieselforbrug og lavere serviceomkostninger.

Han har dog ikke noget bud på pris eller omkostningsniveau.

- Vi eksperimenterer og regner på det, men vi ved endnu ikke, hvad prisen bliver, sagde han på pressemødet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han forventer desuden, at Ponsse EV1 vil blive billigere at producere med tiden, fordi komponenter til el-køretøjer vil falde i pris i takt med, at volumen går op.