Lyt til artiklen:

L200H High Lift forstærker tømmerhåndteringsevnerne

00:00
Hastighed: ???x
02:46

VIDEO: Volvo CE præsenterer L200H High Lift med større løftekraft og grabber med øget kapacitet.

Volvo Construction Equipment har videreudviklet deres L180H High-Lift læssemaskine, som i den nye version har fået navnet L200H High Lift. Den vigtigste forbedring omfatter evnen til at få monteret op til 13 procent større grabber, hvilket er blevet muligt ved hjælp af en forøgelse af løftekapaciteten på 30 procent.

Kombineret med en stærkere basisenhed betyder det, at L200H High Lift ifølge producenten kan håndtere fire kubikmeter tømmer i timen, hvilket øger produktiviteten og driver driftsomkostningerne ned.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En ny læsseenhed har et forstærket liftarmsystem, tværbjælke og rotatorenhed. Disse ekstra muskler betyder, at den maksimale løftekapacitet tager et spring fra 8,8 tons på L180H High-Lift til hele 11,2 tons.

Grabbestørrelsen er vokset, så den passer dertil. Grabber fås i en række forskellige størrelser og former for at passe til kravene på stedet. For at passe til denne ekstra kapacitet og garantere læssemaskinens stabilitet er der monteret større lavprofil L4-dæk af 875-typen som standard.

Med sin evne til at stable tømmerstokke næsten 7 meter i højden - 60 procent højere end en konventionel læssemaskine - får Volvo High Lift-armdesignet mest muligt ud af tømmerpladsens lagerkapacitet.

L200H High Lift er også let til fods, kan høre hurtigt over ujævnt terræn, arbejde komfortabelt på uplaneret underlag og udøver minimal belastning på brolagte overflader. Det gør den takket være de fire brede og lige store dæk og det leddelte styretøj. Resultatet er reduceret forberedelse af arbejdsstedet og reducerede vedligeholdelsesomkostninger.

Stopevnen skal være førsteklasses på tømmerpladser, hvor kraftig brug af bremserne er normal. For at forhindre temperaturstigninger har L200H High Lift et eksternt akseloliekølesystem, som reducerer akslernes temperatur, hvilket igen øger både deres og bremsernes levetid. Og desuden omfatter det også et oliefilter, som holder akselolien ren i længere tid, så olieskiftintervallet øges til 4.000 timer (eller 18 måneder).

Artiklen fortsætter efter annoncen

Gearskiftestrategien er blevet optimeret til at passe til de nye øgede arbejdsbyrder, hvilket har ført til hurtig acceleration og jævn drift. Velkendte teknologier såsom OptiShift, som integrerer funktionen Bakning-via-bremsning og momentomformer med spærring, understøtter brændstofeffektiviteten yderligere.

rich-media-4
Foto: Volvo CE.