Lyt til artiklen:

Grønne arealer digitaliseres: Stor boligadministration optimerer ejendomsservicen

00:00
Hastighed: ???x
02:43

Boligkontoret Danmark er i samarbejde med HedeDanmark indgået aftale med deres kunder om at påbegynde digital opmåling af sine grønne arealer i tre af selskabets afdelinger for at lette det daglige arbejde.

Driftsændringer kan tilføjes med et par klik på musen eller på tabletten, og alle medarbejdere er derefter up to date med nyeste forhold med det samme.

Det er den nye virkelighed for tre af de afdelinger på Fyn, som Boligkontoret Danmark administrerer. Her bliver alle udendørs arealer nemlig nu digitaliseret i samarbejde med HedeDanmarks Digital Ejendomsservice. Det vil gøre dagligdagen væsentligt nemmere for ansatte i både drift og administration, fortæller Kim Johansen, der er forretningsfører for Boligkontoret Danmarks afdeling på Fyn.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Digitaliseringen af udearealer betyder, at vi kan skabe et samlet overblik over arealerne og hjælper med at få et overblik over de ressourcer, der skal anvendes i driften. Vi får kvadratmeter, længde og stykantal på alt, siger han.

Boligkontoret Danmark er en af landets største almene boligadministrationer og administrerer bygninger og udearealer for 55 boligselskaber, kommuner og andre aktører over hele landet, hvoraf mange har flere afdelinger. Det betyder, at der er rigtig mange områder at holde styr på. Og det vil digitaliseringen lette betragteligt.

Styr på alle elementerne

Boligkontoret Danmark får nu med hjælp fra Digital Ejendomsservice i HedeDanmark styr på alle udendørs arealer. Her bliver det blandt andet kortlagt, hvor store arealer man har med græs, parkeringspladser og bevoksninger, hvor mange meter buske og stier der findes, samt antal og placering af for eksempel lygtepæle og kloakker. Derved kan alle medarbejdere til hver en tid nemt tilgå data om området og skabe overblik over det.

- Vi vil for eksempel kunne måle et tagareal op hjemmefra, så vi ikke hver gang skal køre for at foretage opmålinger. Vi vil også nemmere kunne lave aftaler på vegne af vores kunder, når vi har det samlede overblik, siger Kim Johansen.

Boligkontoret Danmark har allerede fået digitaliseret de fleste indendørs arealer, selskabet administrerer, og nu står de udendørs altså for skud - i først omgang for afdelinger i Bogense Boligforening, Boligforeningen Lillebælt og Boligforeningen Faaborg-Midtfyn.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Peter Fjordside Linde, der er projektleder for Digital Ejendomsservice hos HedeDanmark, glæder sig over samarbejdet og ser frem til at hjælpe Boligkontoret Danmark med at blive endnu skarpere digitalt.

- Vi har igennem længere tid haft en god dialog med Boligkontoret Danmark om deres behov. Deres nye platform bliver synkroniseret med deres eksisterende systemer, så de skal altså ikke ud og købe nyt, bare udvide deres nuværende system, siger han.