Lyt til artiklen:

Hydrema: 2021 bød på imponerende omskiftelighed

00:00
Hastighed: ???x
02:35

Maskinteknik har i en nytårsserie bedt en række af branchens fremtrædende aktører om at se tilbage på 2021 - og frem mod 2022. Serien begynder i dag med Country manager Leif Søndergaard fra Hydrema.

År 2021 var på mange måder et rigtigt godt salgsår for Hydrema, hvor virksomheden på flere markeder oplevede et stigende salg og igen havde et år med betydelig vækst.

- Trods det faktum at året startede i Covid-19 pandemiens tegn, med forsamlingsforbud, nedlukning af flere erhverv, samt udfordringer i forhold til måden at møde kunderne på, så har bygge- og entreprenørbranchen ikke været så påvirket af krisen, som det er tilfældet for flere andre erhverv, siger Leif Søndergaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi mærkede fra starten af året, at der var stor aktivitet og gang i branchen, og den positive tendens/ store aktivitet har vi mærket hele vejen igennem 2021.

- Der har da selvfølgelig været nogle ting i 2021, hvor gældende Covid-19 restriktioner bl.a. har været en udfordring i vores arbejdssituationer og måder at møde kunderne på, hvor vi har skullet agere på en anden måde end normalt. Vi har dog oplevet en enorm forståelse fra såvel kunder som medarbejdere, der alle har udvist stor forståelse for situationens alvor, og i fællesskab har vi løst problemer og udfordringer.

- Grundet det høje aktivitetsniveau har arbejdsmarkeds situationen også givet nogle udfordringer med at rekruttere nye medarbejdere til vores forskellige afdelinger i produktionen, og til dels også i andre funktioner, hvor det ikke har været uden problemer at finde de rette nye medarbejdere, siger Hydremas Country manager for Skandinavien.

Hvad har vi lært af krisen?

- En af de ting vi har lært i de sidste par år under Covid-19 krisen, er at det er yderst vigtigt, at kommunikationen mellem ledelse, medarbejdere og kunder er afklaret og på plads. Vi har jo løbende skullet tilpasse os nye restriktioner, hvilket har påvirket såvel vore kunder som medarbejdere, der dog alle har været helt utrolige til at tilpasse sig og medvirket til at finde praktisk anvendelige løsninger igennem hele Covid-19 situationen, siger Leif Søndergaard.

- På mange måder har krisen fået alle vore medarbejdere til at rykke tættere sammen,. Vi har stået sammen om at finde løsningerne. Det at vore medarbejdere og kunder har været så fleksible og omstillingsparate har været en kæmpe hjælp og gjort, at vi har kunne agere mere eller mindre som før Covid-19.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- I forhold til udsigterne for 2022, så er vores vurdering, at vi igen vil have et år med vækst, så som udgangspunkt er vores forventninger til 2022 gode, slutter Hydremas Country manager for Skandinavien, Leif Søndergaard.