Tekniske egenskaber er vigtige, men det er de menneskelige, der karakteriserer en god udekørende servicemontør, hvis man spørger Michael Jensen fra Zeppelin.

Det er en kold november morgen i det midtjyske. Klokken er lidt i syv, og et gult lys skinner fra vinduerne på en lille gård ved Hammel. I hjørnet af gårdspladsen holder en stor, hvid lastbil. Der står "Zeppelin" på fronten, "service" på siden og "Michael Jensen" på døren. Der er en kat, der miaver, og pludselig kan man høre lyden af et håndtag, der bliver drejet. Det er Michael Jensen, der kommer ud af døren.

Han er udekørende servicemontør hos Zeppelin Danmark og har indvilget i at tage Maskintekniks udsendte med på en arbejdsdag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er en arbejdsdag, der som regel starter klokken syv om morgenen - nogle gange tidligere og nogle gange senere. Det afhænger af, hvor Michael skal hen. Han kører for det meste i Midt- og Østjylland, men ind i mellem tager han også afstikkere til eksempelvis Thyborøn.

rich-media-2
Michael Jensen. Foto: Tim Søgaard.

I dag går turen til Silkeborg og omegn. Michael må undvige et par katte, idet han kører ud af gården og op for enden af grusvejen. Her laster han hurtigt dagens reservedele i sin lastbil og kører videre.

Zeppelin er forhandler af entreprenørmaskiner fra amerikanske Caterpillar. Dagens første opgave er en gravemaskine, hvis udstyr måler otte centimeter forkert på skovlen. Da Michael ankommer på byggepladsen, bliver han mødt af maskinføreren Niels.

Godmorgen! lyder det, mens gravemaskinen står og brummer i baggrunden.

Netop kundekontakten er noget af det, som Michael allerbedst kan lide ved jobbet som udekørende servicemontør.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er ikke sådan, at jeg går og savner kollegaerne i hverdagen. Der er masser af kontakt med kunderne, og de er gode til at underholde, siger han.

Han forsøger først at udbedre problemet med en laser, og derefter må tommestokken op ad lommen. Der mangler stadig tre centimeter, før udstyret måler skovlens position helt korrekt. En kort snak over telefonen med Trimble, der har produceret 2D-udstyret, er ikke til den store hjælp, og derfor beslutter Michael sig for at prøve en anden metode af. Han retter lidt på noget udstyr, der sidder inde omkring gravemaskinens bom og vupti - så passer tallene igen.

- Nå. Så kan vi komme i gang igen, siger Niels, mens han tørrer fingrene af i en klud, som Michael har lånt ham.

- Ja så har du ikke den undskyldning - men nu har du jo snart fyraften, svarer Michael og rækker ud efter kluden.

Så pakker han lastbilen og kører videre. Næste stop er en grusgrav, hvor en dozer står klar til at få lavet service. Det er endelig blevet lyst, og bladet skinner, idet solens stråler rammer dozeren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-5
Blandt de typiske arbejdsopgaver er servicer og problemer med maskinstyring og GPS. Foto: Tim Søgaard.

- Der er mange servicer. Og så er der rigtig meget GPS og maskinstyring, som er standard på stort set alle maskiner i dag, siger Michael.

Det er de typiske arbejdsopgaver, som han har. Arbejdsugen er normalvis på 37 timer, men det kan han sjældent holde sig på, fortæller Michael. Det bliver ofte mellem 45 og 50 timer i ugen, men det gør ham ikke det store.

- Og så har vi jo langfredag hver fredag. Det er den længste dag for os. Maskinførerne går hjem ved middagstid, og så fortsætter vi til en 16-17 stykker, siger han.

Michael startede med at skrue i lastbiler, men han ville gerne prøve noget andet, og så endte han hos Zeppelin, som han nu har været hos i 26 år.

rich-media-6
Michael Jensen har været 26 år hos Zeppelin. Foto: Tim Søgaard.

Spørger man ham, hvad der karakteriserer en god udekørende servicemontør, er det ikke de tekniske egenskaber, han nævner som det første. De er også vigtige, men det er de menneskelige, der er vigtigst.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Man skal være god til mennesker - lidt pædagogisk. Der er mange forskellige kunder og maskinførere, der skal håndteres på hver deres måde. Og så skal man nok have et godt humør det meste af tiden, siger han og smiler.

Udover den daglige kontakt med kunderne peger han på friheden og den friske luft som det bedste ved jobbet.

- Det værste er, når det regner - men det er heldigvis de færreste dage, siger han og hiver i en slange.

Nu skal dozeren have fyldt olie på igen, og så er det ved at være weekend. Michael Jensen kommer dog ikke til at kede sig, når det bliver mandag, for kalenderen er fyldt med aftaler hele den kommende uge også.