Lyt til artiklen:

Klimaforandringerne arbejder mod de store sne-maskiner

00:00
Hastighed: ???x
03:18

En stadig større del af vinter-arbejdet i Københavns Kommunes afdeling for teknik og miljø går med at lave præventivt arbejde på de 7 millioner kvadratmeter veje, cykelstier og gangarealer.

I perioden fra 1961 til 1990 havde vi i Danmark i gennemsnit 33 dage med sne, målt af DMI som dage med mere end 50 procents snedække i hele landet imellem klokken 7.00 og 8.00 om morgenen. I 2019 var tallet 3,6 dage og i 2018 12,4 dage med snedække.

Og i og med klimaforandringerne har betydet, at der stadig sjældnere falder sne, så er brugen af de store maskiner ifølge enhedschef Torbjörn Häggquist fra Teknik og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune også blevet skubbet til side i stor stil.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Klimaforandringerne arbejder imod det store maskineri, forklarer Torbjörn Häggquist og uddyber, at indsatsen mere og mere bliver fokuseret omkring præventiv saltning. Og til det formål har Københavns Kommune til denne vinter 1500 tons salt og 60 kubikmeter kaliumformiat på lager til glatførebekæmpelse hvoraf størstedel liger på Amager. Den præventive indsats står i dag for cirka 70 procent af den samlede glatførebekæmpelse.

0,2 grader imellem regn, slud og sne

Så med udsigt til slud og sne i hovedstadsområdet fredag eftermiddag, aften og nat, så er han rigtig godt tilfreds med, at lørdag morgen sjældent er et stort trafikalt tilløbsstykke. Det er nemlig meget besværligt at håndtere den præventive indsats, når vejene i forvejen er driv-våde af regn eller slud.

Godt nok forlader al nedbør skyerne i frossen tilstand, men når den nærmer sig jorden er der marginaler der afgøre, om jorden bliver hvid eller våd.

- Forskellen på om det lægger sig på vejen som slud, regn eller sne er 0,2 grader, forklarer Torbjörn Häggquist, og når meteorologi kun er en eksakt videnskab cirka fire timer frem i tiden, så kan det være svært at forudsige, hvad dage med temperaturer omkring frysepunktet byder på. For når 1 millimeter regn i stedet kan falde som 1 centimeter sne, så har det stor betydning for føret og for hvilket maskiner, der skal i arbejde, hvor store mængder, der falder.

- Om vi får tre eller seks millimeter, betyder meget, og der er stor forskel på om der falder tre eller seks millimeter sne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-3
Der er 10 stk. 4-akslede lastbiler i Københavns Kommunes glatførebekæmpelsesteam. Privatfoto.

Fredag eftermiddag er vejene stadig over frysepunktet, så indtil ud på natten forventer Torbjörn Häggquist, at vejene vil være farbare. Men fordi de er våde, kan der ikke saltes præventivt, og når nedbøren falder i løbet af aftenen og natten, og vejene bliver kolde om morgenen, så kan der lokalt blive rigtig glat lørdag morgen. Det skyldes at tiden imellem nedbøren standser og til byen fryser til is bliver stadig kortere.

- Byen kan fryse til is i løbet af halvanden time, og vores omgangstid i byen er cirka seks timer, forklarer Torbjörn Häggquist om en vejrtype, vi oplever stadig oftere i Danmark.

I Københavns Kommune oplyser Teknik- og Miljøforvaltningen, at der årligt er afsat 45 millioner kroner til snerydning i 2020 og 2021, og selvom der efter weekenden er udsigt til at al sne forsvinder med højere temperaturer, så betyder det ikke at vinteren er forbi.

Erfaringerne og historikken fra Københavns Kommune viser nemlig, at toppunktet for udkald til glatførebekæmpelsen ligger i tredje uge af januar, der også markerer midten af vinteren.

Forskellen på om det lægger sig på vejen som slud, regn eller sne er 0,2 grader

Torbjörn Häggquist, enhedschef Teknik- og Miljøforvaltningen