Lyt til artiklen:

Klimasikret p-areal "kommer nærmest til at opsuge vandet"

00:00
Hastighed: ???x
04:08

NCC anlægger klimasikret parkeringsareal ved Bramming, der vil forhindre oversvømmelser ved skybrud og samtidig levere vand til jordvarmeanlæg.

Ved Polytechs nye hovedsæde i Bramming er der ved at blive lagt ny parkeringsplads til virksomhedens medarbejdere, og det er en særlig en af slagsen. Den er nemlig klimasikret med NCC's PermaVej-løsning, som gør den i stand til nærmest at opsuge vandet, når det regner, skriver NCC.

PermaVej-løsningen, der anvendes til lokal afledning af regnvand på pladser, villaveje og veje i tætte byer, integrerer klimasikring i den samlede anlægsopgave. Helt konkret skal NCC levere 2700 tons drænende bærelag samt producere og udlægge 4300 kvadratmeter permeabel asfalt på det nye parkeringsareal. NCC udfører opgaven for Vestermark.

rich-media-1
Løsningen består af en permeabel asfaltbelægning og et særligt bærelag med stor dræneffekt. Foto: Anette Roien.

- Vi er stolte af at medvirke til et projekt, hvor bygherre og rådgiver kan se en synergieffekt i at benytte en kreativ løsning til at håndtere de øgede mængder regnvand. Det har ikke tidligere været en løsning, som er anvendt i denne størrelsesorden, og netop derfor glæder vi os ekstra meget til at se det færdige resultat. Og vi er sikre på, at det vil leve op til visionen bag, siger Andreas Vestermark, der er medejer af Vestermark.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Altid fri for vand

Løsningen bygger på NCC's koncept for klimaveje - NCC PermaVej. Den består først og fremmest af en permeabel asfaltbelægning, som er en åben asfalt, hvor regnvandet nemt kan trænge igennem.

Under belægningen ligger det særlige bærelag - NCC Drænstabil - der har så stor dræneffekt, at det kan optage regnvandet efter samme princip som en faskine. På den måde bliver vandet drænet langsomt ud i jorden eller videre til kloaknettet med forsinkelse, så kloaknettet ikke overbelastes. Det betyder, at vejen eller pladsen altid er fri for vand - selv under skybrud, hvor der kan falde 15 mm nedbør inden for 30 minutter.

rich-media-2
P-arealet er altid frit for vand. Også under skybrud, hvor der kan falde 15 mm regn på 30 minutter. Foto: Anette Roien.

- Medarbejderne i Polytech kan være helt sikre på at komme tørskoet ind i de nye lokaler, når parkeringspladsen står klar til brug. Vi har efterhånden rigtig god erfaring med at klimasikre p-arealer rundt om i landet, og vi ser en stigende efterspørgsel på løsningen, efterhånden som klimaet ændrer sig, og det danske vejr byder på mere regn, siger Michael Brask, klimavejsekspert og salgschef i NCC Industry.

Spiller sammen med jordvarmen

Faktisk spiller PermaVej sammen med den jordvarmeløsning, som Polytech har anlagt under parkeringspladsen. Det nedsivende vand skaber den vandgennemstrømning, der er med til at lave jordvarmen.

Ved at lægge jordvarmeslangerne under PermaVej-belægningen behøver man ikke grave slangerne ned under en græsplæne og sparer opgravning af et areal på 4300 kvadratmeters, som parkeringspladsen udgør. Jordvarme fungerer nemlig bedst, når der er nedsivende vand omkring slangerne.

rich-media-3
NCC startede med at udvikle konceptet efter det store skybrud i København i 2009. Foto: Anette Roien.

- Vi har virkelig at gøre med en bygherre, der tænker grønt. Ud over, at jordvarmeanlægget bliver optimeret, så gør PermaVej også, at det kommunale kloaksystem ikke belastes af regnvandet fra parkeringsarealet. Der tænkes hele vejen rundt, siger Andreas Vestermark.

Mere regn i fremtiden

I de næste årtier forventer DMI mere nedbør om vinteren og voldsommere byger om sommeren. Og ikke nok bliver skybruddene hyppigere i takt med, at klimaet bliver varmere, de bliver også kraftigere.

NCC startede med at udvikle konceptet efter det store skybrud i København i juli i 2009. Siden da er løsningen blevet gennemtestet og dokumenteret, og virksomheden har i dag anlagt mere end 70 klimaveje i Danmark fordelt på 170.000 kvadratmeter.

- Det lyder af meget, men efter min mening har vores samfund akut brug for, at vi tager løsninger som denne i brug. Fremtiden vil byde på øgede mængder regn, som vores kloakker ikke kan håndtere. En vejkonstruktion med permeable asfaltbelægninger og bærelag er derfor oplagt at tænke med ind i anlægsopgaver, som vi for eksempel ser her i Bramming, siger Michael Brask.

Han fortæller, at når man anvender en permeabel belægning bliver afløbsriste, render og brønde oftest helt unødvendige. Det gør anlægsarbejdet mindre kompliceret, og på den måde kan man principielt minimere omkostningerne.