Topmodellen i P. Lindbergs Odes-serie kommer med 1000 kubik og et lidt frækkere design.

Selv om de tre modeller i P.Lindbergs Odes-serie på mange måder ligner hinanden, så er der et par væsentlige forskelle på topmodellen Odes 1000 og dens kolleger i serien, modellerne 650 og 800.

For det første har 1000-modellen et lidt mere råt udseende. Den er lidt frækkere, og så er der ikke mindst de ekstra kubik.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- For pokker, hvor er der godt gang i den. Der må jeg sige, at vi lige er kommet en tand længere op i motorkraft, fortæller en begejstret Jørn Mathiesen fra P. Lindberg.

Odes 1000 er en såkaldt lang model - ligesom de to andre modeller fra Odes. Det betyder, at den har længere akselafstand og derfor bedre køreegenskaber i terræn. Hertil kommer større sæde og dermed plads, hvis man er to personer.

- Odes satsede oprindeligt på det amerikanske marked, og det bærer især udseendet på model 1000 præg af. Og så kommer den med et større moment, fordi den er to-cylindret. Du bliver helt sikkert ikke skuffet, når du sætter dig op på den, siger han.

rich-media-2
Valg mellem to- og firhjulstræk foregår med en knap. Foto: Bo Andersen.

Både professionelle og private

Alle modellerne i Odes-serien er to-cylindrede, og de er forberedte til at kunne komme ud på landevejene. Det kan ske via indregistrering på to forskellige måder.

- Alle tre modeller er T3a og kan indregistreres til landbrug herhjemme. Det gælder i kategorien: Kun landbrug, gartneri eller skovbrug. I den kategori er den fritaget for vægtafgift. Den er begrænset til 40km/timen, og tilladelsen gælder til at køre dig selv og din familie plus dine ansatte, siger Jørn Mathiesen og tilføjer:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Og du må kun køre på den i arbejdsøjemed. Du må ikke køre til bageren eller i kirke om søndagen.

rich-media-4
Odes 1000 kommer med bagagebærer med fin plads. Foto: Bo Andersen.

Lidt dyrere, men fri

Den anden kategori er som godstransport og lidt dyrere, selv om det ikke er meget, fordi man her betaler vægtafgift.

- Her kan man få ATV'en indregistreret enten gennem cvr- eller cpr-nummer. Det er stadigvæk en traktor, der kun må køre 40 kilometer i timen, men her er du lidt mere fritstillet med hensyn til brug. Her kan du køre frit på landevejene, siger Jørn Mathiesen.

Salget af den nye serie er gået over al forventning, ikke mindst 650-modellen, men Jørn Mathiesen har store forventninger til alle modellerne, der ligger i et attraktivist prisniveau.

Odes ATV'erne kommer med CVT-gearkasse, så man skal ikke bekymre sig om at skifte gear, kun vælge høj eller lav gear, samt evt. bak. Skift mellem to- og firhjulstræk er elektronisk, og maskinerne er udstyret med elektronisk servostyring (EPS), spærredifferentiale, LED-lygter både for og bag, samt bagagebærer.