Lyt til artiklen:

Firmabil med solceller på toppen

00:00
Hastighed: ???x
02:03

Redskabsrummet på anlægs- og klimagartner OKNygaards biler skaffer klimavenlig strøm. Alle batteridrevne værktøjer kan lades op alene af solen.

Anlægsgartneren OKNygaard sender endnu et par elbiler på gaden, men denne gang med solceller på toppen. Bilen er en Toyota Proace ladvogn, der kører på ren el. Solcellerne skal ikke lade bilen op, men derimod de værktøjer, som medarbejderne bruger i det daglige.

Firmaet har erstattet benzindrevne håndholdte værktøjer med batteridrevne, så der er stort behov for opladningsmuligheder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- På en gennemsnitsdag skal solcellerne kunne levere strøm nok til de værktøjer, vi bruger. En kilowatt strøm fra solcellen svarer til 1 liter diesel og CO2-udledning, som dermed er sparet, fortæller indkøbschef Klavs Thorsø Nielsen fra OKNygaard.

Bilen er forsynet med el-værktøj og tre batterier, der alle er på 5,6Ah (ampere-timer) og som kan bruges indbyrdes på de forskellige værktøjer.

- Det fine ved el-værktøj er, at man slipper for at stå i benzin-os. Samtidig er støjniveauet markant lavere, så det er en klar forbedring, siger anlægsgartner Louise Jespersen, der blot har været ansat hos firmaeti tre måneder.

Inden da arbejdede hun for en kommune, der endnu ikke var gået over til el-værktøjer, så hun kender forskellen.

rich-media-2
Firmaets batteridrevne værktøj kan nu lades op via solceller. Pressefoto.

Kræver planlægning

Mange kan godt se vigtigheden i at skifte til elbiler, men det er ikke uden udfordringer. Blandt andet er rækkevidde og oplademulighed en af de udfordringer, der skal løses for, at elbiler kan erstatte dieselbilerne alle steder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Rækkevidden er sådan set god nok, når elbilerne bruges i et bymiljø, hvor der ikke er så langt fra sted til sted. Problemet opstår, når bilerne skal lades op. Mange af vores ansatte, der arbejder i bymiljøer, bor også i byen og som regel i lejlighed, så de kan ikke lade bilen op natten over, siger Klavs Thorsø Nielsen:

- I første omgang løser vi det ved at planlægge opgaverne og kørselslogistik, så der ikke skal køres for mange kilometer på en dag. Vi gør os en masse erfaringer, som vi kan bruge senere.