Nogle gange er et tilbud så billigt, at det er for godt til at være sandt. Det har mindst to danske golfklubber lært på den kedelige måde. I flere tilfælde er godt slidte udenlandske Toro-klippere solgt som lettere brugte maskiner til danske golfklubber, der troede de havde gjort en rigtig god handel.

I det første tilfælde har en jysk golfklub købt dels en Toro GM4700 roughklipper med kabine, dels en Toro RM5510 fairwayklipper til priser noget under, hvad markedet ellers kunne tilbyde.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mistanken blev forstærket, da vi så hvor "træt" maskinen så ud. Den havde nemlig markant flere timer bag sig, end de oplyste 1.151.

Adm. direktør Carsten Brandt, Reesink Turfcare Danmark

Roughklipperen blev solgt med blot 1.150 arbejdstimer bag sig. Men den officielle danske importør, Reesink Turfcare Danmark, har efter grundigt detektivarbejde kunnet konstatere og dokumentere, at det reelle timetal i stedet er mindst 4.446 - altså omkring fire gange så meget.

Høj fortjeneste på fup

Reesink Turfcare Danmark har forelagt den grundige dokumentation for Grøn Teknik, hvor det er tydeligt, at svindelnummeret har sikret den tyske forhandler en solid fortjeneste. Åbenbart er "Ordnung muss sein" ikke altid en selvfølge hos vores naboer mod syd.

Forhandleren købte nemlig maskinen med små 4.500 timers kørsel af en engelsk virksomhed i september 2020 for ca. 11.500 euro (ca. 87.000 kroner). Da den sælges videre til den jyske golfklub i foråret 2021 er timeforbruget som ved et trylleslag faldet til ca. en fjerdedel, men til gengæld er betalingsprisen steget til 56.000 euro (ca. 422.000 kroner). Det betyder, at den tyske forhandler har tjent omkring 335.000 kroner på det videresalg til den jyske golfklub.

I selv samme transaktion købte golfklubben en Toro RM5510 fairwayklipper, som også er manipuleret markant ned i timetal. Det afslører historikken, sporet gennem blandt andet Toro.

rich-media-3
Den jyske golfklub købte også en fairwayklipper som denne Reelmaster 5510, hvor der ligeledes var fiflet ved antallet af kørte timer. Pressefoto.

Fra 4.580 til 1.350 timer

Et andet eksempel handler om en tilsvarende GM4700 roughklipper uden kabine fra samme forhandler, solgt til en golfklub på Sjælland. Den blev solgt, som om den havde mindre end 1.350 timers brug bag sig, men virkeligheden var også her en ganske anden - nemlig mindst 4.580 timer, afslører Reesink Turfcares undersøgelser. Den har altså arbejdet mere end tre gange så længe, som køberen ellers var stillet i udsigt - og havde betalt for.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I dette tilfælde betalte den tyske forhandler omkring 75.000 kroner for maskinen, som efter manipulation med timeforbruget blev solgt videre til den sjællandske golfklub for 300.000 kroner.

Svindelen blev opdaget lidt ved et tilfælde, da Reesink Turfcare fik roughklipperen fra den jyske golfklub til et servicetjek. Det viste sig, at maskinen havde nogle fejl, som den slet ikke burde have med så få timer bag sig.

Forstærket mistanke

- Det vakte selvfølgelig vores mistanke. Og mistanken blev forstærket, da vi så hvor "træt" maskinen så ud. Den havde nemlig markant flere timer bag sig, end de oplyste 1.151, fastslår administrerende direktør Carsten Brandt, Reesink Turfcare Danmark, over for Grøn Teknik.

Direktøren tilføjer, at det i sig selv er mistænkeligt at finde en kostbar roughklipper (til en nypris på tæt ved 700.000 kroner), som på seks år kun har arbejdet i 1.150 timer.

- Bruger man så mange penge på en så solid maskine, så skal den altså arbejde for føden. Normalt kører disse maskiner mellem 600 og 700 timer om året, så det var også et besynderligt misforhold, siger Carsten Brandt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Klonet controller

Groundsmaster 4700 fra Toro er en kostbar og avanceret maskine, og takket være små computere, controllere, på både maskinen og Yanmar-motoren lykkedes det lidt efter lidt at sammenstykke klipperens historik, som altså afslørede et markant højere antal forbrugstimer, end hvad den tyske forhandler havde fremført.

- Motorens controller er stort set umulig at pille ved, og da vi begyndte at sammenholde motorcontrollerens data fra Yanmar med Toros egne data, fandt vi ud ad, at maskinens egen controller var en klon fra en helt anden maskine, fortæller aftermarket manager Thomas Nielsen, Reesink Turfcare, som har været tovholder på undersøgelsen af maskinerne.

Nogenlunde samtidig var Reesink Turfcare begyndt at kigge nærmere på en anden og tilsvarende maskine, der var blevet solgt til klubben på Sjælland. På denne maskine var der også fiflet med timeforbruget, og det viste sig i sidste ende, at også denne controller var en klon fra selvsamme "donormaskine", som var blevet klonet til den første maskine.

Mistillid skader branchen

- Det er en ærgerlig sag, som jeg håber ender med erstatning til de to klubber. Det er også en irriterende sag for os, der formidler markedets bedste golfmaskiner fra Toro på en seriøs og ordentlig måde med kompetent rådgivning og servicearbejde. Den tyske forhandler ikke bare bryder loven, han skaber også mistillid i en ellers troværdig branche med høj tillid blandt aktørerne, fastslår Carsten Brandt over for Grøn Teknik.

UPDATE: Forhandleren har efter offentliggørelsen af denne artikel accepteret at betale en kompensation til de to klubber.