Skifte fra diesel til naturgasbaseret GTL-brændstof har været en succes på flere punkter for den midtjyske skoventreprenør Brdr. Willemoes.

For at sænke udledningen af partikler fra maskinpark og lastbiler dropper Brdr. Willemoes Skovservice nu al brug af traditionel diesel. I stedet vil både skovningsmaskiner, lastvogne og varebiler, som Ikast-virksomheden råder over, nu køre på GTL-brændstof - et alternativ til diesel, der er lavet på naturgas.

rich-media-1
Bjørn og Rolf Willemoes Jensen har i 16 år leveret totalløsninger inden for skovservice. Pressefoto.

- Som en virksomhed, der lever af og i naturen, er det helt naturligt for os, at vi også bidrager til at passe på naturen. Med overgangen til GTL-brændstof i stedet for diesel har vi fået en ganske nem mulighed for at sætte ind over for partikeludledningen fra vores maskiner og køretøjer. Det kommer naturligvis først og fremmest vores medarbejdere til gavn i form af bedre luftkvalitet i arbejdsdagen. Men jeg synes også, at det er positivt for miljøet, at vi udleder færre partikler, når vi arbejder rundt om i landskabet, siger direktør i Brdr. Willemoes, Bjørn Willemoes.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er energiselskabet DCC Energi, der også står bag Shell tankstationerne herhjemme, som står for at levere det nye brændstof til Brdr. Willemoes. GTL-brændstof er lavet på naturgas, og ikke råolie som diesel, og ifølge producenten betyder det, at det forbrænder renere og samtidig er lettere bionedbrydeligt. Det betyder, at blandt andet udledningen af skadelige partikler fra dieselkøretøjer kan reduceres med op til 38 procent. I nogle tilfælde mere for off road maskiner.

rich-media-3
Virksomheden har i dag 16 ansatte. Pressefoto.

Et skridt på vejen

For Bjørn Willemoes betyder muligheden for at udskifte diesel med et naturgasbaseret alternativ, at virksomheden nu kan tage reelle skridt for at begrænse sin miljøpåvirkning.

- Som situationen er lige nu, så findes der endnu ikke eldrevne alternativer til de dieselmaskiner, vi anvender i vores branche. Det kan sagtens være, at der er ny teknik på vej. Men lige nu og her er GTL en mulighed for, at vi faktisk kan gøre noget i forhold til lokalmiljøet, forklarer han.

rich-media-4
GTL-brændstoffet er et skridt på den grønne vej. Pressefoto.

Ifølge Bjørn Willemoes er skiftet fra diesel til GTL foregået helt uproblematisk. Ud over, at lugten af diesel fra maskinerne er væk, er forskellen i hverdagen også, at det nye brændstof hverken oser eller lugter. Den renere forbrænding giver også Bjørn Willemoes en forventning om en bedre udnyttelse af materiellet og en besparelse på indkøb af AdBlue, som Brdr. Willemoes bruger til deres materiel til behandling af NOx i udstødningen.

- Vi har hørt fra andre, der har erfaringer med GTL, at det faktisk bidrager til, at særligt efterbehandlings-systemerne på maskinerne bliver holdt rene længere. Så vi regner med, at overgangen til GTL også kan være med til at reducere behovet for AdBlue og regenerering og dermed give en bedre driftsudnyttelse, forklarer han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Brdr. Willemoes har i dag 17 maskiner til alle de forskellige dele af skovpleje - fra forberedelse til plantning, fældning og flishug. Hertil kommer lastbiler til transport af materiel og varebiler til medarbejdere og vedligehold. I henhold til aftalen med DCC Energi kører samtlige maskiner og køretøjer nu på GTL-brændstof - skovmaskinerne på en farvet off-road version, lastbiler og varevogne på almindelig GTL.