Med introduktionen af den nye Movano-e er hele Opels varebilsprogram elektrificeret.

El-varebiler vinder indpas som en del af løsningen på den grønne omstilling hos både store og små virksomheder. Xaiver Peugeot, senior vice-president for PSA's varebilssektion, fortæller at 50 procent af kunderne til PSA's varebiler er potentielle kunder til el-udgaverne:

- Vi havde kalkuleret med at fem procent af vores varebiler i 2021 skulle være elektriske. Vi kan se allerede nu, at vi formentlig vil have fordoblet det antal ved årets udgang. En kombination af skærpede miljøkrav i byzoner og stigende e-handel, skaber et øget behov for "last mile" distribution i byerne, siger Xavier Peugeot.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Stort potentiale i Danmark

I Danmark er der også høje ambitioner. Regeringen vil nedbringe CO2-udledningen i Danmark med 70 procent inden 2030. Tendensen er ikke til at tage fejl af - fra 2018 til 2020, er el-varebilssalget steget med over 211 procent.

- Vi kan se at danskerne generelt set har fået øjnene op for elbiler. Vi tror på, at erhvervslivet derfor også er klar til at tage el-varebilerne til sig i takt med, at batteriteknologien er blevet mere anderkendt og udbredt i Danmark, siger produktspecialist Thomas Nielsen fra Opel Danmark mens han fortæller, at størstedelen af varebilsbrugerne har et dagligt kørselsbehov, som kan dækkes af en elektrisk version.

- Til dem tilbyder Vivaro-e elektrisk kørsel uden at gå på kompromis med rækkevidde eller praktik, da bilen har identiske egenskaber med diesel-versionerne, slutter han.