Maskinleverandørerne til landbrugssegmentet har klaret coronakrisen bedre end leverandører generelt til entreprenørbranchen samt have og park, mener Dansk Maskinhandlerforening.

Corona-krisen har ramt de 400 medlemsvirksomheder i Dansk Maskinhandlerforening, Maskinleverandørerne, SHP og GAFSAM meget forskelligt. Landbrugssegmentet har klaret sig fint. Til gengæld bevirkede restriktionerne sidste forår ifølge maskinhandlerforeningens branchedirektør Klaus Nissen, at salget af entreprenørmaskiner og maskiner til park og anlæg mange steder blev sat i stå.

- Den klassiske maskinhandler er gået meget nådigt igennem den her corona-krise, men vi har også nogle entreprenørmedlemmer, som leverer entreprenørmaskiner og park-vej-anlægsmaskiner til det offentlige, og de var meget ramt i den første Lock Down, hvor der var mange byggeprojekter og anlægsprojekter, som gik lidt i stå, indtil man vidste, hvad der var op og ned i det, siger Klaus Nissen og fortsætter:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der var der en del af dem, der brugte hjælpepakker for at komme igennem de første måneder fra marts-april, og så har vi skov-have-park medlemsbutikker, som jo sælger buskryddere, plæneklipper, motorsave og så videre, og de er typisk halvt erhverv - halvt privat, og de er ganske hårdt ramt her i den seneste lock-down fra december-måned, hvor de er all in på hjælpepakker og kompensationsordninger.

Ramt er også en stor del af maskinhandlerne, som har store have-park afdelinger, og det er de ifølge Klaus Nissen, fordi hjælpepakkerne er skruet sådan sammen, at maskinhandlerne skal sende en tredjedel af medarbejderne pr. CVR-nummer hjem for at kunne få adgang til en lønkompensation. Det har i nogle tilfælde været et problem, da hans medlemmer ikke har kunnet sende så mange medarbejdere hjem, hvis erhvervskunderne fortsat skulle have en god betjening.

Herudover har en del af foreningens medlemmer i perioder været ramt af leverandørudfordringer, da mange fabrikker i udlandet har været lukket ned, hvilket har betydet komponentmangel, og det har gjort, at der har været nogle flaskehalse i leveringer af produkter, men ifølge Klaus Nissen ikke i et omfang, der ikke har kunnet håndteres af hans medlemmer.

Kærkomment forår

Den længe ventede genåbning 1. marts af den del af samfundet, som Dansk Maskinhandlerforenings medlemmer tilhører, har ifølge Klaus Nissen været længe ventet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Foråret det kommer kærkomment, så man kan få lidt optimisme og positivitet ind i det hele igen, lyder det fra branchedirektøren, som fortæller om nedlukningen som en periode hvor mange kunder, også erhvervskunder, stillede sig afventende til tingene og udskød planlagte salg og beslutninger, og selvom genåbningen er et skridt frem, så er der langt til en situation med normale tilstande, som før corona.

- Det skal nok komme igen, men som dagene går, bliver det jo sværere og sværere at forestille sig, at vi i første halvår 2021 har dyrskuer, messer og åbent hus som vi plejer, eller som vi kender fra førhen - der tror jeg reelt set, vi skal længere frem.

- Det har også vist sig, at man godt kan få en hverdag og en forretning til at hænge sammen alligevel, selvom man ikke nødvendigvis har været til de aktiviteter, som man har været vant til at være med til. Og kommer der mulighed for dyrskuer og sådan nogle ting i år, så bakker medlemsvirksomhederne 100 procent op om det, og vil gerne deltage i det.

Fysiske møder bestårSelvom nedlukningen har lært Dansk Maskinhandlerforening at agere og holde møder via digitale platforme, så er Klaus Nissen overbevist om, at de fysiske møder med medlemmerne kommer igen.

- Vi har skullet møde medlemmerne på en anden måde, end vi er vant til. Det der fysiske møde har altid været en vigtig del af vores DNA, og vores synlighed i forhold til medlemmerne har også været fysisk, hvor vi i høj grad har skullet konvertere det til et online møde med medlemmerne, og det har vi lært rigtig meget af - på godt og ondt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der gik jo ikke lang tid, så var vi kørende online i stedet for fysisk. Og online kommer ikke til at erstatte det fysiske på sigt, det kan vi godt konkludere, fortæller Klaus Nissen og uddyber at rådgivningsmæssigt har foreningen rådgivet rigtig meget om kompensationspakker og tilskudsordninger under krisen, noget der tidligere ikke har fyldt meget.

- Man har skullet navigere rundt imellem et regeringspressemøde med lancering af en hjælpepakke og så den praktiske implementering af det et par måneder senere, hvor der stadigvæk er nogle medlemsvirksomheder, som mangler erstatning for marts måned 2020, så det har også været en tilpasning af vores rådgivning.

Opvarmning til 2022Ifølge Klaus Nissen har krisen også været årsag til en tilpasning i forhold til nogle medlemsvirksomheder generelt, hvor noget aktivitet er gået ned, og da Dansk Maskinhandlerforening også er arbejdsgiverorganisation, har især begyndelsen af krisen i marts 2020 været helt speciel.

- Vi skulle færdiggøre en tre-årig overenskomst ligesom corona startede der i marts-april måned - det var også lidt specielt. Så det har været en markant anderledes dagligdag det seneste år, end vi har haft før, det er helt sikkert, fortæller Klaus Nissen, som ikke tror på normale tilstande i indeværende år.

- Jeg tror desværre, at 2021 kommer til at ligne 2020 meget. Jeg tror ikke vi har en hverdag førend vi kommer ind i 2022, som minder om det, der er normalt. Fordi der vil stadigvæk vil være begrænsninger på antallet af mennesker, der må mødes og i forhold til de arrangementer man kan holde, så 2021 vil i høj grad være en gentagelse af 2020, og så en klar opvarmning til 2022, hvor tingene gerne skulle normalisere sig.