Selvom rejseaktiviteterne er sat på standby, bruger man alligevel udveksling i undervisningen på Jordbrugets UddannelsesCenter Århus (JU Århus). Men som så meget andet er det rykket i en virtuel udgave.

Med mange lukkede grænser har corona gjort os alle langt mindre mobile, og eleverne kan for tiden slet ikke rejse på udveksling i udlandet i samme grad, som skolen ellers har en stolt tradition for.

Via Erasmus+ er der faktisk normalt mere med 100 elever på udveksling i udlandet årligt. De seneste måneder har kun 10 elever kunnet rejse af sted.

Artiklen fortsætter efter annoncen

JU Århus nægter imidlertid at lade sig begrænse og vælger i stedet at se nye muligheder. For fortsat at sætte fokus på det internationale, og den vigtige erfaringsudveksling på tværs af landegrænser og kulturer, er den virtuelle udveksling blevet sat i spil.

Introduceret første gang i innovationsfag

JU Århus' allerførste erfaring med den virtuelle udveksling opstod på anlægsgartneruddannelsen, hvor de tre underviserne i faget "Innovation", gerne ville inddrage det internationale aspekt i elevernes projekter. De kunne godt tænke sig, at deres elever kunne komme i kontakt med elever fra andre lande for at få nogle andre perspektiver trukket ind over opgaveløsningen.

Skolens internationale koordinator, Karolina Sikala, fik lynhurtigt etableret kontakt til andre jordbrugsskoler i udlandet via det internationale uddannelsesnetværk EUROPEA. Under den virtuelle udveksling skulle de danske elever indsamle så mange oplysninger som muligt om personerne fra et andet land.

Rent praktisk blev de 34 danske elever parret med andre elever fra Østrig, Spanien, Finland, Rumænien og Ungarn. Nogle sat sammen to-og-to og andre gruppevis. Selve mødet foregik via Teams.

Elevernes oplevelse

Efter de virtuelle samtaler, skulle eleverne fra JU Århus slutte af med at præsentere ligheder og forskelle i uddannelsessystemerne, arbejdsmiljø og hverdagslivet. De skulle også forberede en 1-minut lang video, hvor de præsenterede de vigtigste pointer. På den måde blev alle klogere på, hvordan det er at være anlægsgartner i andre lande. Nikolai Studsgaard Olesen, en af de deltagene elever, siger om oplevelsen:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg synes, at det har været et spændende forløb. Især det med at stå for kontakten selv. Jeg har faktisk stadig daglig kontakt med hende, som jeg blev koblet sammen med.

Eleverne skulle arbejde med at komme ud deres komfortzone. For nogle af de udenlandske elever var der også en sproglig barriere. Men overordnet set har langt de fleste har haft en positiv oplevelse. Også underviserne er blevet udfordret.

- Hvis ikke det var for coronaen, så ville vi jo aldrig være nået så langt. Gennem det sidste år har hele lærergruppen har jo simpelthen taget et kvantespring, hvad angår det virtuelle, siger underviser Torben Ribergaard.

En helt ny måde at tænke udveksling på

JU Århus har fået bevilliget en pengepulje fra Erasmus+ til netop at videreudvikle den virtuelle udveksling og købe det optimale tekniske udstyr. Den såkaldte "Blended Mobility", som kombinerer den fysiske og virtuelle udveksling, er nemlig blevet et fokusområde med et stort potentiale. Også når corona har sluppet sit jerngreb.

- Vi ser ikke den virtuelle udveksling som en erstatning for den fysiske udveksling. Vores oplevelse er, at de to ting supplerer hinanden virkelig godt. Det virtuelle møde klæder eleverne rigtig godt på til den fysiske udveksling, som vi forhåbentlig snart får lov til at genoptage, siger Karolina Sikala.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Næste skridt er en løbende virtuel udveksling mellem seks elever og to lærere fra henholdsvis JU Århus, Wellant College i Holland og Hawkeye Community College i USA.