BaneGaarden er Københavns nye grønne baghave og første skridt i udviklingen af et gammelt DSB-værkstedsområde bag Dybbølsbro Station.

På Otto Busses vej finder man DSB's gamle værkstedsområde. Her er en håndfuld iværksættere og ildsjæle i samarbejde med DSB Ejendomme og Realdania i gang med at omdanne ni gamle trælader til det urbane åndehul BaneGaarden, som åbnede i sommeren 2020.

rich-media-1
Tanken er, at stedet skal blive et grøn åndehul i København. Pressefoto.

De gamle trælader stod tomme i 50 år, men nu er de første fire af de forfaldne bygninger ombygget og renoveret med bæredygtige materialer fra inderst til yderst. Med en bevilling på ni millioner kroner fra foreningen Realdania samt midler fra BaneGaarden og DSB Ejendomme kan de sidste trælader nu også sættes i stand. Det glæder direktør og partner i BaneGaarden, Janne Axelsen:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- På BaneGaarden kan besøgende smage, lære om og inspireres til en grønnere fremtid - samtidig vil vi gerne være med til at skabe nye fællesskaber i byen. Hele holdet er stolte af og glade for, at vi nu får mulighed for at fortsætte istandsættelsen af træladerne på samme høje niveau, som de første fire lader.

Et grønt lokomotiv i byen

På BaneGaarden kan man blive klogere på, hvordan man kan skabe små grønne oaser i sit eget liv - ingen løftede pegefingre, men inspiration til praktisk handling.

- BaneGaarden blev i løbet af sommeren hele byens baghave med stort engagement fra ildsjæle og iværksættere. Hele området ved Otto Busses Vej har potentiale til at blive et hotspot for alternativ og bæredygtig byudvikling i København, og den udvikling vil vi gerne være med til at kickstarte. Samtidig giver de gamle trælader en særlig stemning, hvor fortidens og fremtidens København mødes, siger filantropidirektør Nina Kovsted Helk fra Realdania.

Som en del af projektet med renovering af træladerne bliver der udarbejdet et videngrundlag og en eksempelsamling for fleretagers træbygninger med udsatte trækonstruktioner.