TGE-varianter med firehjulstræk er nu i intervallet fra 3,0 til 5,5 tons.

Som et supplement til de eksisterende TGE-modeller med firehjulstræk introducerer Man Truck & Bus en ny version med 5,0 tons eller 5,5 tons tilladt totalvægt.

Med de nye TGE-varianter tilbyder Man nu firehjulstrukne køretøjer i intervallet fra 3,0 til 5,5 tons tilladt totalvægt, som alle kan opbygges individuelt efter kundernes behov. Det eksisterende program af lette firehjulstrukne modeller som chassis, kassevogn eller minibus suppleres nu med modeller på 5,0 til 5,5 tons, som Man har udviklet sammen med det østrigske specialfirma Oberaigner. Typiske anvendelsesområder er blandt andet brandbiler og udrykningskøretøjer, kommunale transportopgaver, anlægskøretøjer eller terrængående mandskabsvogne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fælles for de nye modeller er permanent firehjulstræk med enkelreduktions-foraksel og en fordelergearkasse, der sikrer belastningsafhængig fordeling af trækkraften mellem akslerne (Torsen-differentiale). Hvis grebet i underlaget skulle svigte på den ene aksel, tilføres der automatisk og uden forsinkelse mere moment til den anden aksel.

Ekstra trækkraft

- Vi skal kunne give vores erhvervskunder præcis det, som de har brug for til at udføre deres erhverv. Til de af vores kunder, som har brug for ekstra fremkommelighed på byggepladsen, i skoven eller andre steder, hvor terrænet stiller krav om ekstra trækkraft, vil vi naturligvis gerne tilbyde vores assistance og knowhow, siger Mans danske varebilschef, Nicolai Sperling.

Grundlaget for de konverterede versioner er standard TGE-kassevogne og TGE-chassiser med baghjulstræk, bagtøjsudveksling på tvillinghjul samt den kraftigste 2,0-liters dieselmotor på 130 kW (177 hk) og et moment på 410 Nm.

Der kan vælges mellem en seks-trins manuel gearkasse og en otte-trins automatgearkasse samt akselafstande på 3640 eller 4490 millimeter.

Konverteringen til firehjulstræk har ikke nødvendiggjort nogen forøgelse af højden. Det er dog muligt som ekstraudstyr at få forøget højden med 30 millimeter for at få større frihøjde.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nyttelasten bibeholdes også næsten fuldt ud, idet den ekstra vægt af firehjulstrækket kun er cirka 130 kg. Dermed har en 177 hk 5,5 tons TGE med kort førerhus og kort akselafstand en nyttelast på omkring 3370 kg.