Der skal ikke længere køre biler på Vesterbrogade, der i stedet skal gøres til en bypark.

Forestil dig, at Vesterbrogade fra Axelborg forbi Tivoli og hele vejen ind til Rådhuspladsen bliver forvandlet til en bypark med træer, blomster og spisesteder?

Det er præcis, hvad der kan komme til at ske fremover. Tivoli har taget initiativ til at sætte ord og visualiseringer på idéen i samarbejde med byrumsarkitekterne fra Gehl.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Visionen er, at Vesterbrogade kan gå fra at være en passage med trængsel til at blive et inviterende opholdsrum, hvor natur flettes ind i byrummet. I alt drejer det sig om 10.400 kvadratmeter, hvor asfalten fjernes og erstattes af græs, træer og planter.

- Vi synes, at en bypark på den strækning passer som fod i hose på de visioner, som København i øvrigt har med flere grønne opholdsrum i byen.

Direktør i Tivoli Lars Liebst

- Vi synes, at en bypark på den strækning passer som fod i hose på de visioner, som København i øvrigt har med flere grønne opholdsrum i byen. Derfor tilbyder vi nu at stille os i spidsen for den fortsatte idéudvikling, som gerne skulle lede videre til et succesfuldt partnerskab mellem Tivoli, Københavns Kommune, naboerne og andre private aktører, både med hensyn til udformning, drift og finansiering, siger Tivolis direktør Lars Liebst.

Politisk opbakning til projektet

Tivoli har i dag præsenteret den nye bypark på et pressemøde. Tanken opstod i forbindelse med, at strækningen mellem Axelborg og Vesterbrogade tidligere har været lukket for biler. Det skete for eksempel i forbindelse med Kim Larsens mindekoncert sidste år.

Idéen har medført politisk glæde.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg ser meget gerne, at vi veksler et bilrum til en ny bypark med plads til træer, buske og blomster samt gode opholdsmuligheder for københavnerne. Før vi går videre med planerne, skal der selvfølgelig være en god dialog med lokaludvalget og københavnerne, ligesom vi skal have set på, hvordan vi kan afvikle trafikken fremover, siger stedfortrædende teknik- og miljøborgmester Karina Vestergård Madsen (EL).

- Da vi hos Gehl gik i gang med at analysere Vesterbrogade, stod det hurtigt klart, at her er der rigtig mange fodgængere på alle tider af døgnet og ugen. Til gengæld er der ikke særlig meget plads til de mange fodgængere. Da vi fandt ud af, at der kun er ganske få biler, virkede det nærmest logisk at omdanne Vesterbrogade til et helt nyt, generøst opholdsrum, hvor der både er rart at gå, men hvor der også kan finde mange forskellige typer af ophold sted, siger Birgitte Bundesen Svarre fra Gehl.