Lindana præsenterer en helt ny flishugger, som er specielt målrettet mod arbejde i byområder.

MIDDELFART: Støj og emission er ikke populært. Slet ikke i byerne. Det har givet flishuggerproducenten Lindana anledning til at gå en helt ny vej.

På Maskiner under Broen har Lindana en prototype med på en helt ny slags flishugger. Den er forsynet med en motor, som alle andre, men den kører hverken på diesel eller benzin. Den har derimod en batteripakke at trække på, og ifølge administrerende direktør Hans Holm, er det en af de helt store nyheder på flishugger-fronten.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er, så vidt jeg ved, verdens første eldrevne flishugger, siger han, da Grøn Teknik slår et smut forbi TP-standen på messen under Lillebæltsbroen.

Vi diskuterede frem og tilbage, hvilken farve den skulle have. Man snakker jo blandt andet om bluetec og den slags, så det var et spørgsmål om blå eller grøn.

Administrerende direktør Hans Holm

Lindana A/S

Samme platform

Flishuggeren har fået navnet TP 175e ze, hvor de sidste par bogstaver fortæller det hele. De står nemlig for zero emission.

Flishuggeren har samme opbygning som søstermodellen TP 175, når man ser bort fra motoren. Den dieseldrevne 175'er har en motor på 35 hestekræfter. El-modellens motor har 30 hestekræfter. De to modeller skulle dog yde det samme.

- Det gør de, fordi elmotoren i virkeligheden er mere intelligent end dieselmotoren og yder mere moment, forklarer Hans Holm.

Artiklen fortsætter efter annoncen

At platformen på de to flishuggere er ikke en tilfældighed.

- Vi tænker i ens platforme, så den samme platform kan bruges på flere forskellige maskiner. Det giver en fordel i produktionen, og det er vigtigt, for at være konkurrencedygtige, siger Hans Holm.

Den skal være blå

Flishuggeren er rettet mod arbejde i byområder. Emission er en af fordelene, men det er i lige så høj grad støjniveauet, som 175e skal sælges på.

- Folkene, som arbejder i byerne, har allerede taget elmotorsave til sig. Det er især på grund af den mindre støj, siger Hans Holm.

Selvom motoren ikke er lydløs, når den er tændt, er støjniveauet lavere end en dieselmotor, som står i tomgang.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Prototypen står i grøn med rød tragt. Det ændrer sig dog.

- Vi diskuterede frem og tilbage, hvilken farve den skulle have. Man snakker jo blandt andet om bluetec og den slags, så det var et spørgsmål om blå eller grøn, siger Hans Holm, som ikke helt husker, hvorfor man endte med den blå farve.

Det kan salgskoordinator Anita Holm dog.

- Vi valgte den blå, fordi den skiller sig mere ud fra de andre producenter, der typisk har maskiner i grøn eller rød, siger hun.

Hans Holm forventer, at de største markeder for TP 175e bliver Tyskland, Holland og især Belgien.