I Varde har man iværksat en stor byfornyelsesplan, som blandt andet indebærer, at bymidtens veje og pladser får nye brosten.

Kunne disse brostenen tale, ville de tale kinesisk, for det er der, de kommer fra, forklarer brolægger Ole Mortensen, der er ansat ved Schantz Byg A/S. Han er blot én af mange brolæggere, som er i gang med at lægge brosten på pladser og veje i den gamle bykerne i Varde.

Anlægsarbejdet er stort og omfattende, og det indbefatter mange af Varde bys historiske pladser og gader. Men for at undgå dobbelt gravearbejde, klimatilpasser og separerer man samtidig kloaksystemet, så det fremover bliver i stand til at håndtere de større mængder nedbør, vi alle kan se frem til.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nye belægninger

Tidsmæssigt bruger jeg en time og tyve minutter for hver kvadratmeter jeg lægger.

Brolægger Ole Mortensen

Schantz Byg A/S

Brostenene, som brolægger Ole Mortensen refererer til, kommer som nævnt fra Kina. Her brydes og hugges granitten, for til slut at blive sendt med et skib med kurs mod Danmark. Her bliver stenene læsset på lastbiler og kørt til en meget stor oplagsplads lige uden for Varde.

- Inden jeg får stenene, har andre sorteret dem efter størrelse, farve, brændinger og overflade. Stenene sættes af, der hvor jeg er i gang, og jeg sørger så for at pusle dem på plads. Tidsmæssigt bruger vi i snit en time og tyve minutter for hver kvadratmeter vi lægger, præciserer Ole Mortensen, mens han hamrer endnu en brosten ned i niveau.

Byen som en helhed

I kraft af Varde er en gammel købstad, og man fra centralt hold har besluttet, at gøre byen ekstra attraktiv ved at foretage en massiv områdefornyelse. Det foregår i en helhed, hvor vejbelægningen spiller en helt central rolle.

Men kunst, grønne elementer og byrumsinventar skal også være med til at skabe sammenhæng. Private ejendomme kan også nyde godt af det. Til istandsættelse og renovering af huse har byrådet afsat en speciel pulje på 1,5 millioner kroner. Der ydes et tilskud på op til 50 procent af udgifterne, og helt op til 75 procent, hvis ejendommen er bevaringsværdig - dog med et maksimalt tilskud på 250.000 kroner per ejendom.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Masterplanen

Marlene Plet fra Varde Kommunes Plan, Kultur og Teknik er ingeniør og projektleder, og hun fortæller, at Varde by skal føres tilbage til det, det engang var - nemlig det at være en købstad. Projektet løber op i en samlet pris på omkring 33 millioner kroner, og arbejdet foregår i to faser. Første fase løber frem til november 2018, og det indbefatter i alt et antal veje og pladser. Anden fase vil gå i gang i 2019, og vil primært handle om byens gågade.

- Med byfornyelsen vil Varde komme til at fremstå meget mere attraktiv, og byen vil byde på en langt større harmoni. Belægningsstenene, altså både brosten og flækker, kommer fra Kina. Vi har dog også fået mindre partier af brugte sten fra Viborg, og vi har også fået sten fra Bornholm. Men til alt held er vi ikke stødt på større problemer, så som at finde gammel brostensbelægning under asfalten, siger Marlene Plet.