ConnectTire kalder Trelleborg et system, hvor sensorer monteres indvendigt i dækket, inden det monteres på fælgen, og som registrer slip imellem dæk og fælg.

I bestræbelsen på at maksimere bæreevnen, minimere hjulslippet og reducere den skadelige jordpakning, reguleres lufttrykket i moderne traktordæk ned til et minimum. Det giver risiko for slip imellem dæk og fælg, og er føreren ikke opmærksom på det, kan de meget kostbare dæk blive ødelagt i løbet af få minutter.

På Agritechnica-messen i Hannover viser Trelleborg et sensorbaseret system, der overvåger en række parametre i dækket og som sender informationerne til enten landmanden eller førerens smartphone.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Registrer slip øjeblikkeligt

ConnectTire består af to sensorer i hvert hjul. Sensorerne monteres over for hinanden på fælgen og indvendigt i dækket. Sker der dem mindste ændring i afstanden imellem de to sensorer får føreren en alarm.

Sensorerne målere også temperatur og lufttryk i dækket, og data sendes trådløst til en modtager i traktoren. Her bearbejdes de indsamlede data, og er der værdier uden for det acceptable, informeres føreren.

Med ConnectTire forventer Trelleborg at kunne udnytte dækkets egenskaber til det maksimale under alle forhold.

- I løbet af en arbejdsdag ænders temperaturen og i blot et enkelt træk hen over marken med varierende bonitet, kan der være meget stor forskel på, hvor stor effekt dækket skal overføre til jorden. Derfor har vi været nødt til at arbejde med en sikkerhedsmargin, når vi indstiller dæktrykket. Med ConnectTire kan vi gå helt til grænsen, og udnytte traktoren optimalt uden risiko for at dækkene ødelægges. Samtidig med reducerer vi den skadelige jordpakning og sænker brændstofforbruget, siger Piero Mancinelli, udviklingschef på off-road dæk ved Trelleborg

Trelleborg fortæller, at ConnectTire også indeholder en GPS-enhed, der kan spores hvis traktoren bliver stjålet.