Det nye parkeringsareal omkring uddannelsesbyen Campus Køge bliver Danmarks hidtil størst anlagte klima-P-plads. Den permeable løsning bliver skybrudssikker.

Der tilbydes mere end 50 forskellige uddannelser på Campus Køge, og det stiller krav til parkeringsmulighederne. Derfor anlægges der et parkeringsareal på mere end 10.000 kvm som en klimavej med permeable belægningssten, der selv dræner regnvandet væk. NCC står for leveringen af de 10.000 ton DrænStabil-grus, som er en del af IBF's løsning til håndtering af de store mængder regnvand, som fremtiden bringer.

- Fremtiden vil byde på flere skybrud, som vores kloakker og veje ikke kan håndtere. Permeable bærelag, der selv dræner regnvandet væk, bliver derfor i stigende grad anvendt som klimasikring, når der skal lægges ny asfalt, siger projektchef i NCC Industry, Michael Brask.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Klarer skybrud

Løsningen i Køge skal sikre mod oversvømmede gader og pladser og bygger på bærelaget NCC DrænStabil, der kan optage regnvandet efter samme princip som en faskine. På den måde bliver vandet drænet langsomt ud i jorden eller videre til kloakanlægget med forsinkelse, så kloaknettet ikke overbelastes. Det betyder ifølge NCC, at vejen eller pladsen altid er fri for vand - også under skybrud, hvor der kan falde 15 mm nedbør på 30 minutter.

- En klimavej med permeable belægninger og bærelag er en oplagt løsning til villaveje og p-arealer som for eksempel det nye parkeringsområde ved Campus Køge. Det er ikke dyrere at anlægge en klimavej, fordi man slipper for at grave store rørsystemer ned og installere tilslutninger til kloaksystemet, siger Michael Brask.

Stigende interesse

Projektet i Køge udføres af Hoffmann og består først og fremmest af nedgravede render, et lag af bentonit-måtter samt drænslanger i de nedgravede render, der transporterer vandet væk. Til sidst udlægges de cirka 50 centimeter NCC DrænStabil som bærelag og forsinkelsesbassin for betonbelægningen.

- Vi oplever en stigende interesse for de permeable belægninger og bærelag fra markedet, og der er flere projekter i støbeskeen, blandt andet 3000 kvm klimasikret vej ved IrmaByen i Rødovre, siger Michael Brask.

Løsningen i Køge kan benyttes i den tætte by, på byggemodninger, p-pladser og cykelstier, og der er aktuelt etableret over 50 projekter i Danmark, der gør brug af den, med et samlet areal på over 100.000 kvm.