Anlægsgartner Gottlieb vandt titlen som Årets Brolægger. Men i 2013 blev virksomheden næsten revet med i en storentreprenørs konkurs.

Anlægsgartner Gottlieb er Årets Brolægger 2017, men en alvorlig episode var lige ved at tage livet af virksomheden i 2013. Og derfor var glæden over kåringen til årets brolægger lidt ekstra overvældende for virksomhedens grundlægger og adm. direktør.

- Det betyder lidt mere for os at vinde i dag, end man lige skulle tro. Vi har været gennem en krise, efter vi i 2013 lavede en entreprise for en større entreprenør, der desværre manglede at betale os sidste rate for vores arbejde, da de gik konkurs. Det kostede os ni millioner kroner - det var alt, hvad jeg havde sparet op siden starten i 2001. Jeg tror, jeg har holdt ti møder med min bank, hvor jeg ikke vidste, om jeg stadig havde en virksomhed, når mødet var slut. Jeg kan kun takke mine ihærdige medarbejdere og vores trofaste kunder for ikke at have givet op, for vi havde det ene ben i graven i lang tid. Vi mistede ikke leverandører, kunder eller medarbejdere i årene bagefter, og det var virkelig fantastisk, som folk kæmpede. Vi afskedigede heller ikke folk - vi valgte at spare andre steder, for vi er et team, siger Thomas Gottlieb, der startede firmaet i en kostald med en gammel trillebør, hans mors kultivator og en gammel bil, der var tæt på at falde fra hinanden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Langt tilløb

Thomas Gottlieb er uddannet anlægsgartner og Anlægsgartner Gottlieb beskæftiger i dag cirka 55 medarbejdere. Han tilmeldte virksomheden Anmeld Håndværker-ordningen i slutningen af november 2016 efter lang tids tilløb.

- Jeg har haft Årets Håndværker i kikkerten i seks år, og nu tog jeg springet. Jeg kender ejerne af både en tømrer- og en VVS-virksomhed, som er med i ordningen, og jeg har lyttet mig til og set i regnskaberne, at det at tilmelde sig rykker ved alt i virksomheden. Det giver noget både internt og eksternt. Det er ikke sikkert, andre har det sådan, men jeg havde brug for et tilløb for at være klar til at være med. Helt lavpraktisk handler det jo blandt andet om, at det nu ikke længere er mester, der skal vurdere kvaliteten af arbejdet, men kunderne, og det skal man være klar til, siger Thomas Gottlieb og fortsætter:

- Vi har altid haft stort fokus på at lave kvalitetsarbejde, men med denne ordning er det bare blevet endnu større, kan jeg mærke. Det er kunderne, vi lever af, og det betyder så meget for os, at de er tilfredse med vores arbejde.