Ib E. Mortensen A/S præsenterer i disse dage under Agromek en prototype på en ny Eurocomach minigraver.

Siden 2013 har Ib E. Mortensen A/S spillet en rolle i importen og forhandlingen af gravemaskiner fra italienske Eurocomach i Danmark. Den danske virksomhed, som har hjemme nær Hadsund lidt nord for Randers, kan næste år fejre 50 års jubilæum. Hvad der i sin tid begyndte som en handelsforretning med importerede landbrugsmaskiner fra blandt andet England, er i dag en bredt funderet maskinforretning med handel med nye og brugte entreprenørmaskiner.

Blandt de nye maskiner spiller importen af Eurocomach en væsentlig rolle, og det var derfor logisk, at Ib E. Mortensen bragte et udvalg af mini- og midigravere med til Agromek 2016.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vokseværk

Med sig havde virksomheden også en nyhed i et lille format. Tydeligt markeret med "prototype"-skilte stod minigraveren ES12ZT i udkanten af standen, hvilket dog ikke forhindrede den i at få opmærksomhed.

Den nye model er en videreudvikling af ES10ZT, og som modelnavnene angiver, har den nye maskine taget 200 kg på, så den nu vejer 1.200 kg.

Mest bemærkelsesværdigt er det, at maskinen har joystick med proportionalstyring, hvilket er et særsyn for den størrelse maskine. Normalt skal man have en maskine med cirka 500 kg ekstra kampvægt for at finde sådan en feature, og der er god grund til at tro, at det vil blive taget godt imod af de udførende i branchen.

- Andre maskinmærker kan bygge det på, men hos Eurocomach er det standard, siger Leo Thomsen, ejer af Ib. E Mortensen A/S.

Som følge af sit vokseværk er der også blevet bedre plads til benene. I en minigraver er der i princippet altid for lidt plads, men den italienske producent har alligevel forsøgt at forøge pladsen til benene, så man lettere kan betjene fodpedalerne til styring af undervognen og ikke sparke imod styrestængerne under arbejdet. Bemærk igen: Ingen fodpedaler til hydraulikken - alt er i joysticks.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Af en minigraver er der helt fantastiske pladsforhold. Selv en stor person på to meter kan være på den, mener Leo Thomsen.

I Danmark til april

Motormæssigt er der også sket en forøgelse. Den tocylindrede Yanmar-motor med 10 hk er nu afløst af en trecylindret Yanmar-motor med 14 HK.

Samtidig er gravedybden øget til nu 1,95 meter. Endnu kan der kommer nogle justeringer på gravearmen, hvilket er baggrunden for "prototype"-skiltet, men i bund og grund er maskinen færdig.

- Maskinen mangler endnu de sidste justeringer, men jeg forventer, at vi har den på plads i Danmark og klar til levering i april næste år. Og det bliver til en attraktiv pris i forhold til den udstyr, den har, lover Leo Thomsen.