Grønne tage er tænkt ind i bygningerne og giver en ny visuel profil.

-Bæredygtighed og en grøn profil er en afgørende kvalitet for Aarhus Letbane A/S og for Aarhus Kommune, der vil være CO2-neutral i 2030. Derfor har vi forsøgt at tænke miljøet ind i mange dele af letbanen - også i byggeriet af letbanens trafik- og servicecenter.

Sådan lyder budskabet fra Claus Rehfeld Moshøj, direktør for Aarhus Letbane. Deri ligger forklaringen på, hvorfor parterne har valgt en grøn tagløsning til de 5.000 kvadratmeter tag, der dækker værkstedet og kontrolcentret. De har valgt en sedum-beplantning fra Nature Impact Roof til de bygninger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det isolerer og forsinker samtidig nedsivning af regnvand, og som en positiv sideeffekt er taget allerede blevet et fristed for bier og andre insekter i banegraven, siger Claus Rehfeld Moshøj.

Et tilsvarende område på ligeledes 5.000 kvadratmeter til opstilling af letbanetogene har også fået et tag med indbygget miljøhensyn.

- Her benytter vi en Lessnox-belægning, der i et vist omfang optager ellers skadelige NOx-partikler. Samtidig opsamler vi regnvand, der bruges til vask af letbanetogene. Begge dele fungerer rigtigt godt og er med til at understrege, at letbanen er et moderne og miljøvenligt transportmiddel, siger direktøren.

Visuel pointe

De nye bygninger er tegnet af GPP Arkitekter A/S, og især det grønne sedumtag rummer en klar visuel pointe, siger arkitekt og partner Niels Haugård.

- Bygningen og dens tag kan ses tydeligt fra Ringgadebroen, hvor tusindvis af trafikanter passerer hver dag. Derfor var et grønt tag med et skiftende udtryk en oplagt visuel løsning, også fordi det spiller godt sammen med omgivelserne. Du ser ikke "bare" et tag, men et grønt område med liv, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ud over at være grønt og kønt skifter taget også farver med årstiderne. Samtidig tjener det til at holde på regnvandet og aflaster dermed kloaksystemet for adskillige kubikmeter regnvand hvert år.

Aarhus Letbane skal tages i brug i foråret 2017, hvor den første linje fra Hovedbanegården til Lisbjerg åbner. Til efteråret vil hele letbanen være klar, så togene rækker fra Grenå til Odder. Trafik- og servicecentret har kostet ca. 200 mill. kr., og totalentreprenør har været Gråkjær A/S.