Trods besøgstal, der var lavere end håbet, er Maskinleverandørerne meget glade for den første udgave af Maskiner under Broen, der vender tilbage om to år.

2200 besøgende blev det til, da Maskiner under Broen for første gang bød velkommen til maskinmessen, der har fokus på den grønne branche. Både onsdag og torsdag bragede solen ned over messeområdet ved Lillebæltsbroen, og forud for messen havde Niels Kirkegaard, formand for bestyrelsen for Park, Vej og Anlæg under Maskinleverandørerne, udtalt, at et besøgstal på mellem 4000 og 5000 ville være en kæmpe succes.

- Med 2200 besøgende er der ikke tale om en kæmpe succes, når det gælder besøgstallet. Men vi glæder os meget over, at folk har fået god oplevelse. Jeg har selv besøgt 12-15 udstillere i løbet af messen, og de har alle sagt, at de var meget tilfredse og kommer igen om to år. Vi vil i øvrigt undersøge tilfredsheden med messen nærmere i den kommende tid, så vi sikrer os så mange erfaringer som muligt, siger Niels Kirkegaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

God balance

Selv om han gerne havde set flere besøgende, så lægger han samtidig vægt på, at det også giver muligheder, når tempoet på en messe falder lidt.

- På mange store messer sker der nogle gange det, at man som udstiller næsten bliver løbet over ende. Med færre besøgende er der tid til at få mere kvalitet i samtalerne på standen. Vi vidste ikke, hvad vi gik ind til med messen, fordi den er helt ny, men her på den anden side, synes jeg, at vi har ramt en rigtig god balance. Og jeg er sikker på, at hvis vi bruger de erfaringer, vi gør os, og er i bedre tid med at få fortalt om messen, så skal det nok gå fremad næste gang, siger Niels Kirkegaard.

Han fortæller, at udstillerne over én kam har rost lokationen og alle de praktiske forhold omkring messen. Desuden har de også meldt om, at de besøgende, der fandt vej til Middelfart, var de rigtige besøgende.

Høj kvalitet

- Der har været høj kvalitet i gæsterne på messen. Det har været folk inden for målgruppen, som har noget at sige og ikke kun er der for at kigge. Ofte må man kæmpe sig gennem mærkeligt tilbehør, når man besøger en messe - der har vi været i stand til at lave en messe, der kun handler om maskiner og en smule tilbehør. Så på relativt kort tid får man set en masse maskiner, uden man skal gå en masse tomme kilometer. Det har vi fået rigtig god feedback på, siger Niels Kirkegaard.

Maskinleverandørerne har allerede lavet en aftale med Middelfart Kommune om leje af området til næste udgave af Maskiner under Broen i 2018. Og Niels Kirkegaard er helt overbevist om, at messen også finder sted i 2020.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er den messe i Vestdanmark, som vi gerne vil have. Vi har været klar over, at der i et eller andet omfang kommer for få fra Vestdanmark til Have & Landskab i Slagelse, som primært har besøgende inden for en radius af 80-100 kilometer. Vi har en forhåbning om, at når vi får gjort Maskiner under Broen mere kendt og finpudset konceptet, så er det noget, man gerne vil køre efter, siger Niels Kirkegaard.

Stort potentiale

Han glæder sig også over, at der var god interesse for de miniseminarer, der blev afholdt under messen.

- De var helt fyldt op på messens første dag, og vi måtte endda køre en ekstra runde om pesticidfri ukrudtsbekæmpelse. Det var bestemt en succes, og vi er meget glade for, at hvis vi er gode til at finde nogle emner, så synes folk også, det er interessant at høre om. Så bliver koblingen til maskiner rigtig god, siger Niels Kirkegaard.

Han ved, at der har været folk fra Syddjurs Kommune samt Brande, Herning og Esbjerg, og han tvivler ikke på, at der er et stort potentiale i messen, når det gælder om at tiltrække endnu flere kommuner næste gang.

- Vi blev forsinket i forarbejdet til messen, fordi vi skiftede messeleder. Samtidig med at markedsføringen ikke har været massiv hen over året, så har vi nok også kæmpet lidt med Kirkegårdsmessen på Mors i næste uge. Men vi har en masse ting, vi kan tage fat i, og samlet synes jeg, at det har været en fantastisk messe. Konceptet har vist, at det er virkelig holdbart, og det skal vi i gang med at fortælle kunderne, slutter Niels Kirkegaard.