Aarhus BorgerTip er en ny app og online formular, som gør det let for aarhusianere at hjælpe med at sikre færre huller i asfalten og mindre ukrudt på legepladserne i Aarhus Kommune.

Aarhus kommune har udviklet en ny app, der skal sikre, at opgaver i byens rum bliver løst hurtigere. App'en hdder BorgerTip, og den gør det muligt for byens borgere at gøre kommunen opmærksom, hvis man for eksempel oplever huller på cykelstien eller et væltet træ i parken. Med et billede og få klik på telefonen bliver skaden sendt direkte til den rigtige medarbejder i Teknik og Miljø, som hurtigst muligt vil løse opgaven. Det oplyser Aarhus Kommune i en pressemeddelelse.

Blandt fordelene ved BorgerTip er, at app'en arbejder sammen med kommunens interne systemer. Det betyder, at borgere løbende kan følge deres tip, fra det er modtaget, til opgaven er udført.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Større medejerskab

Det seneste halve år er løsningen blevet testet og justeret internt i Teknik og Miljø, så den er klar til at modtage op mod 3.000 borgerhenvendelser, der forventes at komme over det næste år.

- Vi har et fælles ansvar for, at Aarhus fortsætter med at være et dejligt sted at være, mens den vokser. Når borgere, medarbejdere og entreprenører får adgang til den samme digitale løsning, kan vi effektivisere måden, vi vedligeholder vores arealer på og i samarbejde sikre, at vi får løst flere opgaver hurtigere. Vi håber, at BorgerTip vil bidrage til, at aarhusianerne føler et endnu større medejerskab over byens arealer, siger Kristian Würtz, rådmand for Teknik og Miljø.