ProATV i Sæby har fået importen af elektriske last- og transport køretøjer fra Italien.

Miljørigtige køretøjer vinder frem overalt, og nu rider det nordjyske firma ProATV med på den grønne bølge ved at importere elektriske last- og transportkøretøjer fra italienske Alkè.

Indstigningsmodellen hedder Alkè ATX 110E, som har en længde på 303 centimeter og en bredde på 127 centimeter. Den har et lad på 124 x130 centimeter, og lastevnen er 645 kg.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den maksimale påhængsvægt ligger på 2.000 kg, og køretøjet drives af en vekselstrømsmotor med to-trins effektregulering - 8kW i eco-mode og 14kW, når der skal trækkes hårdt, køre med topfarten på 44 kilometer i timen, eller forcere stigninger på til til 35 procent. Køretøjet har en rækkekvidde på op til 75 kilometer.

14 forskellige modeller

Udover den lille model ATX 110E har ProATV også fået den større model ATX210 hjem. Derudover findes der 14 forskellige andre modeller med forskelligt udstyr og opbygning og med lastkapaciteter fra 645 kg til 1.500 kg.

Indehaveren af ProATV, Henning Nielsen, forklarer, at han længe har været på udkig efter et elektrisk køretøj i høj kvalitet.

Fokus på arbejdsmiljø

- Der er kommet meget fokus på arbejdsmiljø, støj og forurening, så elektrisk drift er bestemt noget, der skal satses mere på. Men der har været en del problemer med de køretøjer, der er udviklet på basis af elektriske golf-biler, og det ville vi helst undgå. Men i Italien fandt vi en fabrik, der laver el-køretøjerne af en helt anden og bedre kvalitet. Fabrikken arbejder ud fra strenge kvalitetskrav, og der benyttes kun europæiske underleverandører, siger han og tilføjer, at nærheden til underleverandørerne gør leveringstiden meget kort.

Henning Nielsen understreger endvidere, at økonomien i en el-bil bestemt er værd at kigge på.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der er store besparelser at hente på drift, vedligehold og afskrivning, siger han

Børsteløs motor

Alkès vekselstrømsmotor er børsteløs, hvilket giver bedre udnyttelse af batteriet og mindre slitage. Motorstyringen regenerer desuden kraften til batteriet, når speederen slippes. Motorteknologien medfører ifølge Henning Nielsen også en blødere igangsætning end det ryk, der kendetegner køretøjer med traditionelle el-motorer.

- Alt i alt mener jeg, at vi her har fået fat på et velbygget køretøj, som kan bruges til mange forskellige formål, eksempelvis til have/park-sektoren, siger han.