Den trehjulede transporter Tripl er netop landet på det danske marked, og den bør også interessere den grønne branche.

Den danske virksomhed Trefor Drive A/S præsenterede på HL15 deres nye eldrevne transporter Tripl, og det er ikke en overdrivelse at konstatere, at den drejede hoveder på de besøgende.

Transporteren er en fusion af en traditionel eldreven transporter på fire hjul og en scooter 45 på to hjul. Helt bogstaveligt endda, idet Tripl er udstyret med tre hjul. To i front og et bag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Appellerer bredt

Malet i en kraftig blå farve blev den bemærket på HL 15. Både når den holdt stille, og især når den trillede en tur rundt på messen.

At høre den var mere udfordrende, for den eldrevne maskine er utrolig støjsvag, og når den accelererer, er det stort set kun lyden af friktionen fra dækkene mod underlaget, der er hørbar.

Tophastigheden er 45 km/t, og de første 30 km/t rammer man på cirka fire sekunder. En booster-knap hjælper en på vej.

Men hvad skal man så bruge den til? Tja, det omvendte spørgsmål ville være kortere at svare fyldestgørende på. Fra fabrikken af er Tripl forsynet med et lastrum, der kan rummer 750 liter, og deri ligger alle mulighederne.

Den er mindre end en traditionel el-transporter, og dermed fylder den også mindre i gadebilledet. Men de 750 liter giver alligevel plads til at medbringe eksempelvis værktøj og materialer til dagens arbejde. Det kunne eksempelvis være til en boligforening, en kirkegård, campingpladser eller kommunerne. Har man behov for et åbent lad frem for et lukket lastrum, kan det også lade sig gøre.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Tripl er let at komme rundt med. Den er alsidig, har en fornuftig driftsøkonomi, og så kan man få den i det udseende, man ønsker, siger Steen Meldgaard Laursen, salgsdirektør hos Trefor Drive A/S.

100 km på en opladning

Under lastrummet ligger batteripakken. Den er leveret af Samsung og består af Lithium-ion batterier, som leverandøren giver fem års garanti på.

- Det er samme batteriteknologi, som ligger i en BMW I3. Det tager 4-8 timer at oplade den fra 0-100 procent, men der må meget gerne klatlades løbende. Det tager batterierne ikke skade af. Med et gennemsnitligt kørselsmønster kan den køre op til 100 kilometer på en opladning, siger Steen Meldgaard Laursen.

En fuld batteripakke inkluderer 6x1,33 kW batterier. De leases for 500 kroner om måneden af Trefor Drive, når maskinen er købt for en pris på 50.000 kroner ekskl. moms. Har man brug for en mindre batteripakke, vil leasingydelsen også blive mindre.

- Det eneste, der er specielt ved maskinen, er chassiset og plastdesignet. Resten er kendt design. 80 procent af reservedelene er standardvarer, og alle reservedele er på lager i Danmark, siger Steen Meldgaard Laursen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Produktionen er begyndt, og de første 20 Tripl transporter leveres her i løbet af september. Det er især boligforeninger, der har lagt forhåndsbestillinger ind.

De kan se en lille video af Tripl i aktion på Grøntekniks Facebookside.