På Have & Landskab '15 vil Maskinleverandørerne - Park, Vej & Anlæg sætte fokus på håndværkernes transport af maskiner og udstyr på traileren.

"Det er trafikradioen. Vi afbryder for at fortælle, at der ligger en tabt murerspand/stige/trillebør i overhalingsbanen på Motorring 3/Den østjyske motorvej/E20 ud for frakørsel..."

Den nyhed har de fleste hørt, for nogle håndværkere er åbenbart tabt bag en vogn, når det handler om at sikre, at deres maskiner og udstyr er ordentligt spændt fast på traileren. Men det vil Maskinleverandørerne - Park, Vej & Anlæg nu sætte en stopper for.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi vil en gang for alle klarlægge, hvad man må og ikke må, og hvad man skal huske, når det drejer sig om transport af udstyr og maskiner på traileren eller ladet. Vi vil simpelthen vise "best practice" på området. Vi ser jo mange overlæssede håndværkerkøretøjer, hvor det stritter ud eller decideret tabt udstyr, understreger direktør i GMR Maskiner A/S, Niels Kirkegård, der også er medlem af Have & Landskabs bestyrelse.

Fagmand slår fast

Det er Niels Kirkegårds oplevelse, at der er lidt forvirring ude i landet omkring vægtgrænser, ansvarlig fastgørelse, sammenkoblingsregler og lignende.

- Og det er mildest talt meget praktisk at være opdateret hele vejen rundt på dette område - både hvis man til dagligt kører med maskinel, eller hvis man har ansvaret for området i en kommune. Og derfor har vi hyret en af fagets mest kompetente kræfter til at udlægge teksten, siger Niels Kirkegård.

På Have & Landskab '15 bliver "Transport af maskiner på trailer" derfor en af de otte præsentationer på Fagligt Forum. Manden på talerstolen bliver konsulent - og politimand - Christian Møller Christiansen, Tungvognscenter Øst, der har været i 31 år i færdselspolitiet under Rigspolitiet og var med til at starte dansk politis professionelle arbejde med kontrol af tunge/store køretøjer.

Vejenes svøbe, uden bremser

Christian Møller Christensen er ikke i tvivl om, at mange håndværkere har brug for at få pudset deres viden om reglerne af.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Udstyr falder jo af hele tiden. Det er en svøbe på landets veje, og det hænder endda, at hele maskiner falder af. Men noget af det som folk oftest glemmer, er at vedligeholde bremserne på påhængskøretøjer. Mange har en opfattelse af, at de kan købe en vogn, og så hænger den sammen, indtil de år senere skiller sig af med den. Men bremserne skal vedligeholdes, for her ser vi mange graverende fejl med ringe eller ingen bremseevne. I tilfælde af en katastrofeopbremsning kan det betyde, at ens lille varevogn pludselig har 2.500-3.000 kilo ekstra skub på bagfra, forklarer Christian Møller Christensen.

Og når det gælder påhængskøretøjer, så er der ikke noget, der hedder et klip i kørekortet.

- Bøde er udgangspunktet og næste skridt er, at man mister kørekortet. Hvis man eksempelvis taber sit gods, betyder det som udgangspunkt en ubetinget frakendelse af kørekortet. Det er en sanktion, vi bruger, hvis vi vurderer, at der er foregået en "tilsidesættelse af væsentlige hensyn til færdselssikkerheden", understreger politimanden.

Tjek vægten

Både for ens egen skyld, ens medtrafikanters skyld og for ens virksomheds skyld håber Maskinleverandørerne og Christian Møller Christensen derfor, at så mange som muligt vil gæste "Fagligt Forum"-teltet en af de tre dage i august, hvor Have & Landskab løber af stablen.

- Folk skal være langt mere opmærksomme på, hvad og hvordan de transporterer deres maskinel. Eksempelvis hvor meget kan bilen trække, hvilket er meget vigtigt af hensyn til brud på systemerne eller utilsigtet adskillelse af vogntoget. Det gælder også om at lave en sikker sammenkobling og sikre sig, at sprængwiren er korrekt anbragt, for det er den sjældent, pointerer Christian Møller Christensen, som understreger, at hvis tilhørerne på Fagligt Forum har spørgsmål, så vil han meget gerne deltage i en dialog om konkrete udfordringer og branchespecifikke spørgsmål.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Programmet for Fagligt Forum offentliggøres senere, men "Transport af maskiner på trailer" kan opleves alle udstillingens tre dage.