Brolæggerne oplever ofte, at rådgiverne har større fokus på prisen end på den rigtige løsning.

Oldermand i Brolæggerlauget, Claus Johnsen, er ikke i tvivl om, hvad den sværeste del af brolæggernes arbejde er.

- Den største udfordring er at gøre det udførte arbejde holdbart. Det er især tung trafik fra lastbiler, der vrider belægningerne i stykker. I dag har de ofte fem-seks hjul på række, og de kan virkelig få fat i underlaget, siger brolæggernes formand.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han slår samtidig fast, at det kan være svært at overbevise rådgiverne om, hvad der skal til for at få belægningerne til at holde.

Ikke gode til at lytte

- Det er ikke alle rådgivere og arkitekter, der er lige gode til at lytte. Man kan godt mærke, at prisen er vigtig - de vil rigtig gerne have store flader, og samtidig vil de gerne spare på bundopbygningen. Men bunden er det vigtigste, og hvis ikke den er i orden, så holder den ikke. Brolægning i beton er dyrt, men hvis det er det eneste, der holder til et givent projekt, så er det jo det, man skal vælge. Dialogen med rådgiverne er en aktuel problematik for brolæggerne, siger Claus Johnsen, som fortæller, at der jævnligt kører sager, hvor ansvaret for en utilfredsstillende belægning skal placeres.

Her skal en syns- og skønsmand skrive en rapport, der slår fast, om arbejdet er håndværksmæssigt korrekt udført. For at prøve at komme den slags konflikter til livs har Brolæggerlauget iværksat kurser for rådgivere og arkitekter, som blandt andet behandler, hvad man som bygherre kan stille af krav til brolægning, samt hvad der karakteriserer en holdbar brolægning.

- Det har været en stor succes. Det gik lidt trægt at få fyldt det første hold, men lige pludselig var det overtegnet, og så måtte vi arrangere yderligere tre kurser. Og deltagerne var meget lydhøre, så det har været en god oplevelse, siger Claus Johnsen.

Populær telefonordning

Han fortæller, at mange kunder efterspørger en traditionel brolægning, men med skårede brosten, der er lettere at gå på, fordi de er glatte. Men stenene har samtidig tendens til at løbe, fordi de skarpe kanter er meget nemmere at få fat i for eksempelvis bildæk, der derfor vrider i stenene. I de tilfælde bør stenene låses fast med kantsten, og den slags problematikker rådgiver Claus Johnsen ofte sine medlemmer om. Brolæggerlauget har nemlig en telefonordning, hvor alle, medlemmer som ikke-medlemmer, kan ringe ind og spørge om gode råd til aktuelle opgaver.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det bliver brugt meget. Tre-fire gange om ugen bliver jeg bedt om forslag til gode løsninger. Der kan blive spurgt om, hvilket fugemateriale, der egner sig bedst til en opgave, eller hvor meget spring der må være mellem granitfliser. Og så bliver der spurgt meget til, hvordan man bedst arbejder med beton, slutter Claus Johnsen, som godt kan mærke, at vinteren er ovre, og at der igen er fuld gang i brolægningen rundt omkring.