Michelin har sammen med John Deere præsenteret fremtidens dæk. XTweel er navnet, og dækket er uden luft og består af ren gummi.

Ifølge John Deere og Michelin kan det nu være slut med luft i dækkene.

Michelin har i en længere årrække arbejdet på Tweel-projektet, som er en sammensætning af ordet dæk (Tire) og hjul (Weel). Michelin forklarer, at årsagen ligger i, at selve "dækket" udgør hele hjulet, og der hverken er fælg eller dæk, der kan skilles ad.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hjulet er netop blevet præsenteret i USA, og det er foreløbigt kun på en John Deere zero-turner plæneklipper, det nye hjul er monteret.

Ifølge John Deere kan det nye Michelin-hjul aldrig punktere, og netop plæneklippere, som tager sig af offentlige arealer, er ofte udsat for glasskår og lignende, som med stor sandsynlighed kan resultere i et punkteret hjul.

Tre gange længere levetid

De nye XTweel giver med deres bløde gummi en jævn kørsel, og på plæneklipperen, som har hjulet monteret, oplyser John Deere, at der opnås en mere ensartet klippehøjde, da mange flere vibrationer og stød optages i XTweel.

Michelin oplyser, at levetiden på de nye XTweel er to til tre gange længere end normale dæk, og de pointerer kraftigt, at risikoen for at køre med for lidt luft i et dæk og dermed ødelægge det, aldrig vil ske i XTweel.

Indtil videre leveres dækket kun på småmaskiner som John Deeres zero-turn græsklippere, men Michelin har allerede prøvet dækket af på skridstyret læssemaskiner med gode erfaringer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De fortæller, at også her er der en langt højere stabilitet at hente i XTweel frem for standarddæk til skridlæssere. Michelin har lavet direkte sammenligner med standard dæk.

Bridgestone leger med

En anden stor dæk leverandør, Bridgestone, arbejder også på udviklingen af de luftløse dæk. Her er udviklingen dog rettet mod bilindustrien.

Bridgestone har allerede udført forsøg på et køretøj på 100 kg. Men det forlyder, at virksomheden udfører forsøg med et køretøj på 410 kg og en topfart på 60 kilometer i timen.

Hverken Bridgestone eller Michelin oplyser en cirka pris på de nye dæk-teknologier.