Første eksemplar af ny Liebherr med hjul har overrasket på flere områder.

I Ugerløse på Midtsjælland er der kommet hjul under entreprenør Carsten Borød, som driver firmaet Borød Entreprise. Carsten Borød har øget sin bestand af gravemaskiner med en splinterny Liebherr A 910 Compact, som tilmed er den første af slagsen i Danmark. Og hjulene har overrasket den ellers erfarne entreprenør.

- Det er nyt for mig i det hele taget at køre Liebherr. Og det er endnu mere nyt at have hjul i steder for bælter. Det er meget specielt, når man ikke tidligere har kørt gravemaskine på hjul. Men jeg kan roligt konstatere, at den er væsentligt mere mobil end bælte-graverne. Jeg flytter mig meget hurtigere med hjul under, og med det rigtige grej kan gravemaskinen også let afløse en lille gummiged, fortæller Carsten Borød.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det nærmer sig en snes år siden, Carsten Borød valgte at blive selvstændig skoventreprenør. Siden er arbejdsfeltet udvidet til i stort omfang også at omfatte anlægsarbejde for anlægsgartnere.

Lille og med hjul

- Jeg udfører også egne projekter, men det meste er som underleverandør for store anlægsgartnerfirmaer. Her bemander jeg så mine to andre gravemaskiner med andre selvstændige entreprenører, som i princippet fungerer som underentreprenører for mig. Da jeg skulle udvide maskinflåden, besluttede jeg, at den nye graver skulle være på hjul. Og når den samtidig skulle være så lille som muligt, var det oplagt at vælge en Liebherr, siger Carsten Borød.

Den nye A 910 Compact er med sine 12 tons lillebror i det brede Liebherr-program af gravemaskiner på hjul. Den danske Liebherr-importør, Johs. Møllers Maskiner A/S, byder på 12 forskellige hjul-modeller op til 28 tons. Blandt andet også et par rail-maskiner til jernbane-brug.

Kræfter ved lave omdrejninger

- Da både Liebherr og hjul er nyt for mig, har jeg ikke rigtig noget at sammenligne maskinen med. Men den har absolut været en positiv overraskelse. Jeg har specielt bemærket, at der faktisk ikke er støj i kabinen, og at maskinen bruger meget lidt diesel, fortæller Carsten Borød.

- Jeg er overraket over, at maskinen har kræfter til at gå så langt ned i omdrejninger. Trods meget lave omdrejninger, er der stadig nok oliemængde, siger den sjællandske entreprenør.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Carsten Borød har fået leveret Liebherr A 910'eren med Engcon rotortilt, som han betragter som helt afgørende, specielt for anlægsarbejde. Og så er den udstyret med ballondæk for at reducere marktrykket. En Scanlaser-gravecomputer er obligatorisk i Carsten Borøds gravemaskiner og er derfor også blevet monteret i den nye Liebherr.

- Vi laver også en del drænarbejde, og det er vigtigt at kunne lave det med det rigtige fald. Det sørger computeren for, forklarer han.

Masser af kræfter

A 910 Compact er udstyret med kort bagende og en svingradius på blot 1,6 meter, som gør den let at arbejde med under snævre forhold i byer.

Motorrummet er udstyret med en Stage IIIB dieselmotor fra Deutz. I øvrigt uden behov for diesel-partikelfilter. 102 hestekræfter sikrer, at der er rigeligt med kræfter også til jordflytning.

Borød Entreprise fik i øvrigt ikke lov til at være ene om den nye kompaktgraver på hjul. Umiddelbart efter, at Carsten Borød havde fået leveret sin maskine fra Johs. Møllers Maskiners afdeling i Rønnede, fulgte en tilsvarende gravemaskine til entreprenør Mogens Hansen i Taastrup.