Svindel med brugte maskiner er heldigvis ikke hverdagskost i Danmark, men Reesink Turfcare frygter, at problemet alligevel er større end de fleste antager.

Som Grøn Teknik fortalte forleden, har Golfbranchen i flere tilfælde i foråret været udsat for svindel med brugte Toro-maskiner købt gennem en udenlandsk forhandler. Sagen blev opdaget takket være en stykke vedholdende detektivarbejde hos Reesink Turfcare i Odense, som dokumenterede fupnummeret - og de danske kunder har efterfølgende fået lovning på kompensation fra sælgeren i Tyskland.

Der er flere maskiner derude i det danske golfland med ukorrekt historik, det er vi ret sikre på her i huset.

Adm. direktør Carsten Brandt, Reesink Turfcare DK

Leasing Fyn, der har finansieret købet af maskinerne for de to danske golfklubber, håber, at der er tale om en enlig svale - eller rettere to enlige svaler i dette tilfælde.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kan også ske andre steder

Men hos Toro-importør Reesink Turfcare er man bekymret for, at der måske snarere er tale om toppen af isbjerget.

- De to maskinhandler drejer sig om import fra Tyskland, men det kunne for mig at se også sagtens gælde for maskiner importeret fra UK, USA eller et helt tredje land, siger administrerende direktør Carsten Brandt, Reesink Turfcare Danmark, til Grøn Teknik.

Han mener, at det er i en kedelig tendens, der er begyndt at sprede sig, og som bør stoppes hurtigst muligt.

- Først og fremmest gælder det for kunderne om at bevare den sunde fornuft. Hvis et tilbud er for godt til at være sandt, ja så er det nok for godt, og så kan der være plattenslagere på spil, siger han.

Kunderne må på banen

Arbejdet med at finde og dokumentere svindlen har været omfattende, og derfor vil Reesink Turfcare ikke påtage sig den opgave alene.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har besluttet, at køberne og ejerne af maskinerne må gå ind i det arbejde. Drejer det sig om Toro-maskiner, så bistår vi naturligvis gerne på opfordring. Som enedistributør af Toro i Danmark har vi adgang til de rette informationssystemer, hvor vi kan tjekke, om de oplysninger maskinen giver os, rent faktisk passer med dens oprindelse og historik. Uanset hvor i verden en Toro-maskine er "født", kan vi dokumentere, hvem den første ejer er, og i mange tilfælde kan vi også finde frem til maskinens servicehistorik en periode frem. Derved sikres kunden at, der for eksempel ikke er svindlet med timetal, som det var tilfældet i disse to handler, fastslår direktøren.

Ligesom ved køb af brugt bil

For nogle golfklubber er brugte maskiner interessante alene ud fra den lavere pris i forhold til nye. Men man skal ikke stirre sig blind på købsprisen, for er maskinen udslidt, kommer der hurtigt nogle dyre vedligeholdelsesudgifter over i.

- Vores råd er, at man køber brugte maskiner, som man køber brugte biler. Er der ingen servicehistorik eller som minimum dokumenteret ejerhistorik, så skal man være klar over den risiko, man påtager sig ved at indgå handlen, siger han.

Ofte kan det nemlig være svært for den enkelte kunde alene at finde ud af evt. svindel - også selv om man er forsigtig og for eksempel tjekker serienummeret.

Manipuleret controller

- Kontrol af serienumre hjælper desværre ikke mod denne type bedrageri. Serienumrene stemmer fint overens i alle de tilfælde vi har tjekket, så der er intet at komme efter der. Det er i controlleren, hvor softwaren har et andet serienummer end det, der fysisk er til stede på hardwaren, problemet ligger. Der er altså bevidst installeret en software, der ikke hører hjemme på den fysiske maskine. Hverken leasingselskab eller kunde kan se igennem røgsløret, der bevidst er lagt ud, det kan kun vi, konstaterer Carsten Brandt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han tilføjer, at Reesink Turfcare aldrig kommer til at købe en importeret brugt maskine ind i en eventuel byttehandel uden foreliggende dokumentation for oprindelse og en teknisk gennemgang.

- Findes dokumentationen ikke, så må vi desværre afvise at tage en sådan maskine i bytte. Ligesom ved en bilhandel, for hvem køber i dag en brugt bil uden fuld service historik, spørger han retorisk.