Der har i mange år været krav om emissionsnedsættende foranstaltninger på motorer over 50 hestekræfter, men nu skal de små motorer som benyttes i blandt andet minilæssere også overholde Stage V.

Den første europæiske lovgivning til regulering af emissioner på non-roadmaskiner trådte i kraft i 1997, og har frem til 2019 kun omhandlet motorer over 56 kilowatt, det samme som 76 hestekræfter.

Samtidig med at Stage V-kravene trådte i kraft i 2019, blev der også indført krav til partikelantal på alle motorer fra 19 kilowatt/25 hestekræfter, hvilket betyder alle de motorer, der sidder i minilæssere, minigravere med flere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Jeg har kigget nærmere under motorhjelmen på minilæssere fra tyske Thaler, der importeres af Skjern Maskinforretning A/S.

rich-media-2
Under hjelmen på denne Thaler 3448T DPF er der tilføjet common-rail og dieselpartikelfilter. Foto: Uffe S. Kristensen.

Alle Thaler-minilæssere kører med Yanmar-motorer, og det er også Yanmars egen teknologi, der benyttes for at overholde Stage V emissionskravene.

Før Stage V-kravene har Yanmar-motorerne i Thaler-minilæsserne været med mekanisk brændstofsystem. For at give en renere forbrænding er de nu med common-rail dieselindsprøjtningssystem, ligesom der blev indført på traktorer, da de skulle overholde emissionskravene.

Common-rail dieselsystemet kører med et tryk på op til 1.500 bar, hvilket giver en meget renere forbrænding i motoren. En anden fordel ved common-railsystemet er også, at motoren får en mere rolig motorgang til gavn for førerkomforten.

Men der er ikke nok at hæve trykket på dieselolien, luften skal også renses på udstødningssiden, hvilket Yanmar gør ved hjælp af et dieselpartikelfilter (DPF). DPF'en har en lille styreboks, der holder øje med blandt andet temperatur og tæthed i DPF.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Når tætheden i DPF bliver for høj, sørger styringen for, at partikelfilteret laver en selvrensning. Der går også en information til føreren, som kan få lov til at omgå selvrensningen, hvilket man bør gøre, hvis omgivelserne ikke tillader en ekstra varm DPF. Der er for eksempel, hvis man kører i en halmlade eller indendørs iblandt mennesker på for eksempel en byggeplads.

rich-media-4
Yanmar-displayet viser tilstanden på DPF og styrer selvrensningsprocessen. Foto: Uffe S. Kristensen.

- Vi hører fra vores kunder, og ser det også selv som en fordel, at Thaler og Yanmar benytter DPF til at overholde emissionerne. Det betyder, at der ud over selvrensningsprocessen, ikke er noget vedligehold på DPF. Havde Thaler nu valgt AdBlue-løsningen, så skulle der påfyldes AdBlue-væske på maskinen, samt løbende udskiftningen af filtre, fortæller Thaler sælger Rasmus Hvergel fra Skjern Maskinforretning.

Yanmar oplyser, at levetiden på DPF er cirka 6.000 timer, hvilket også er levetiden for rigtig mange minilæssere.

- Vores mellemklasseserie på 38 hestekræfter har taget lidt på i vægt, fordi at rammen skulle forlænges for at give plads til DPF. Det har til gengæld gjort udseendet mere harmonisk, og har hævet løftekapaciteten en smule, fordi at kontravægten er flyttet længere bagud end tidligere, fortæller salgschef for Thaler Henning Frederiksen.

- Thaler-minilæssere over 25 hestekræfter har siden Januar 2020 været leveret med DPF, og vi har kun gode erfaringer med systemet. Der er ingen grund til bekymring i forhold til daglig drift, og så kan man samtidig sætte pris på den renere udstødningsgas fra maskinen, fortsætter Henning frederiksen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En mere klimavenlig maskine er også godt for dit klimaregnskab på bedriften, og flere finansieringsselskaber laver fordelagtige vilkår for finansiering og afskrivning af klimavenlige maskiner.

At udstødningsgassen er renset gør også arbejdsomgivelserne omkring maskinerne bedre, især i lukkede stalde/haller eller byggepladser. Især på byggepladser i byer bliver der stillet krav til, at entreprenørmaskinerne overholder nyeste emissionskrav.