Omsætningen dalede sidste år for Reesink Turfcare, men alligevel lykkedes det at komme fint hjem på bundlinjen.

ODENSE: For Reesink Turfcare Danmark, der distribuerer Toro-maskiner her i landet, blev 2020 et blandet regnskabsår. Toro er ekspert i maskiner til pleje af golfbaner, og golfsporten havde takket være de mange coronarestriktioner i 2020 et samlet flot år med pæn tilgang af nye spillere til landets mange golfbaner.

Vi kommer desværre til at skuffe nogle af vores kunder, fordi der er lidt corona-forsinkelser i leveringen af Toro-maskiner fra USA.

Adm. direktør Carsten Brandt, Reesink Turfcare Danmark

- Men det er nu ikke noget, vi for alvor kunne mærke på maskinsalget sidste år. Vores omsætning dykkede lidt, især fordi mange af vores salgsaktiviteter blev sat på standby af krisen. Men alligevel lykkedes det at øge indtjeningen. Det skyldes paradoksalt nok de samme restriktioner, fordi vores rejseomkostninger og udgifter til arrangementer var forholdsvis lave, fortæller administrerende direktør Carsten Brandt, Reesink Turfcare Danmark, til Grøn Teknik, da vi sætter ham stævne på virksomhedens kontor lidt uden for Odense.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Forsinkelser i leverancer

Ifølge årsregnskabet for 2020 steg resultatet før skat i virksomheden til 4,36 millioner kroner mod blot 3,42 millioner i 2019.

Direktøren fortæller, at 2021 indtil videre ser godt ud, selvom der stadig må forventes udfordringer på grund af corona-balladen.

rich-media-3
På grund af corona-problematikken er containerleverancerne fra USA i øjeblikket ramt af forsinkelser. Pressefoto.

- Første kvartal var fint, og andet kvartal ser også godt ud. Men vi kommer desværre til at skuffe nogle af vores kunder, fordi der er lidt corona-forsinkelser i leveringen af Toro-maskiner fra USA. Hvor vi hidtil har været vant til, at containerne kom hjem 3-4 uger efter bestilling, går der nu nogle gange dobbelt så lang tid. Men vi håber, det snart retter sig, siger han.

Nye koncern-opkøb

De senere år har omkring 70 procent af omsætningen været maskinsalg til golf-segmentet, men Reesink Turfcare regner med, at man vil vokse på andre produkter fremover. Det skyldes ikke mindst, at den hollandske koncernejer, Royal Reesink, har lavet et par nye opkøb i Danmark i form af JCB-importøren Nicolaisen & Larsen samt Maskinhandler Indkøbsringen (MI).

- Vi forventer, at vi kan lave et spændende setup med en ny fælles it-platform samt øget markedsføring, der vil give os endnu mere synlighed. Og i takt med at vi får styr på pandemien vil vi også igen skrue op for kundearrangementer, hvor vi kan sætte fokus på nye produkter med el- og hybrid-maskiner samt vores service-pakker, fortæller Carsten Brandt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Service en god forretning

Der har traditionelt ikke været særlig stor tradition for service-pakkerne til golfen, og det vil Reesink Turfcare gerne gøre noget ved. Det kan nemlig give stor værdi for kunderne, mener Carsten Brandt og hentyder blandt andet til mindre nedetid og en forlænget levetid på maskinparken.

- Mange golfbaner kører med deres maskiner, indtil de går ned. Men takket være øget digitalisering kan vi som regel identificere fejl, før de bliver grelle, og fikse dem med hurtig udrykning af vores meget kompetente servicefolk. Det betyder mere effektivitet, mindre nedetid og det forlænger maskinernes levetid, siger han til Grøn Teknik.