I bestræbelserne for at passe på miljøet udskifter den sønderjyske entreprenørvirksomhed, Otto Chrestensen, nu forbruget af diesel med CO2-kompenseret GTL-brændstof.

Efter et års pilottest dropper entreprenørfirmaet Otto Chrestensen nu diesel til lastbiler, bulldozere og anlægsmaskiner. I samarbejde med energiselskabet DCC Energi er det fremover GTL-brændstof den sønderjyske entreprenør fylder på den store vognpark.

Afhængig af motortype, skærer det nye brændstof op til 38 procent af partikeludledningen. Noget der især kommer de ansatte og naboer til Otto Chrestensens anlægsarbejder til glæde. Men også den daglige drift har ifølge direktør Jesper Chrestensen vist sig at få fordel af skiftet væk fra traditionel diesel.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- GTL forbrænder renere end diesel. Det betyder, at medarbejderne, der arbejder med maskinerne udsættes for færre partikler. Det samme gælder jo for naboer til vores projekter, for eksempel kloakeringsprojekter inde i byerne. Og så har det nye brændstof løst et problem med driftsstop på nogle af vores maskiner, hvor dieselfiltrene sodede til alt for ofte. Med GTL slås vi ikke med tilsodning længere, og det har faktisk haft en positiv økonomisk effekt, forklarer han.

Ingen vej uden om CO2

Samtidig med skiftet til GTL-brændstof har Otto Chrestensen valgt at CO2-kompensere det årlige brændstofforbrug på godt og vel 400.000 liter. Det svarer til en årlig udledning på næsten 1300 tons CO2, der nu kompenseres via anerkendte, certificerede naturprojekter.

- Som så mange andre virksomheder arbejder vi med at sænke vores miljø- og klimaaftryk, blandt andet ved at reducere vores brændstofforbrug. Desværre findes der endnu ikke alternativer, som uden videre erstatter vores nuværende tunge materiel og lastbiler. Eksempelvis gas- eller eldrevne køretøjer. Så med skiftet til GTL har vi - ud over at gøre noget i forhold til lokalmiljøet - også valgt at CO2-kompensere brændstofforbruget. Det er ikke en endegyldig løsning på klimaudfordringerne, men det er et skridt i den rigtige retning, som vi kan tage allerede i dag, siger Jesper Chrestensen.

Det er DCC Energi, som blandt andet driver Shell-stationerne i Danmark, der tilbyder virksomheder at købe GTL-brændstof, der er CO2-kompenseret via store skovbevarelses- og træplantningsprojekter. Projekterne findes i dag i Asien, Europa samt Nord- og Sydamerika og er certificeret under internationalt anerkendte standarder, som blandt andet Concito fremhæver.

- Vi oplever fortsat stor interesse for GTL som en nem vej til at optimere driften og reducere den lokale luftforurening fra dieselmaskiner. I kombination med muligheden for at CO2-kompensere forbruget af GTL får virksomheder samtidig en mulighed for at gøre noget i forhold til klimaet i en overgangsfase, siger Christian Heise, administrerende direktør i DCC Energi.