Der er skuffelse at spore hos Stig Engström, ejer og grundlægger af Engcon. I en kronik lyder det, at han "optimistisk troede, at sikkerhed trumfer rentabilitet og effektivitet".

Nedenstående tekst er skrevet af Stig Engström fra Engcon. Han drømmer om en entreprenørbranche uden arbejdsulykker:

- Desværre er virkeligheden en anden. I 2020 er 30 personer blevet kvæstet på arbejdet i Sverige, hvilket er et bevis på, at vi har en lang vej igen mod en nultolerance. At turde investere i ny teknologi og stille højere krav til hinanden mener jeg klart er nøglen til sikrere og tryggere arbejdspladser, som DERUDOVER også bliver mere rentable og mere effektive.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg havde håbet, at 2020 ville blive det år, hvor der blev gjort en indsats for at skabe den forandring, der er nødvendig for at få nedbragt antallet af ulykker på svenske arbejdspladser, men sådan blev det ikke. Vi vil nok alle huske 2020 som året, hvor Covid-19 lammede verden i stedet. Men det samtidig ikke stoppe sikkerhedsarbejdet. Almindelige årsager til ulykker er tidspres, manglende fokus, uerfarne medarbejdere eller skift mellem forskellige typer gravemaskiner. Det er i de situationer, at teknologien skal på banen. Derfor udvikler Engcon smarte løsninger, der eliminerer betjeningsfejl og modvirker ulykker - det skal ikke være muligt at begå fejl! De løsninger, der gør en forskel og medvirker til, at alle kan komme hjem til deres familier, når arbejdsdagen er slut, skal være standard i branchen. Vi skal øge bevidstheden om sikkerhedsspørgsmål på arbejdspladserne. Ulykker er i dag et alvorligt og faktisk unødvendigt problem i gravebranchen.

- Engcon har udviklet markedets sikreste system, der advarer med både lyd- og lyssignaler i tilfælde af et forkert tilkoblet redskab. Føreren skal i den situation sætte redskabet helt ned på jorden for at kunne løsne det - en funktion, som kun Engcon arbejder med. I sit sortiment har Engcon også et standardiseret låsepanel, der gør, at maskinføreren kan betjene låsefunktionen til hurtigskiftet på samme måde uanset maskin model. Det lyder måske banalt, men faktum er, at selv gravemaskiner af samme mærke kan have forskellige udformninger til de vigtige funktioner. Det kan sammenlignes med, at speeder- og bremsepedalplaceres forskellige steder alt efter bilmodel.

- Siden 2013 har jeg været fortaler for, at branchen burde blive enige om en fælles nultolerance. Så da mine kolleger foreslog, at vi skulle starte et globalt sikkerhedsinitiativ, 'Dig smart. Dig Safe', for at skabe debat og sætte fokus på brugen af smart teknologi til at forhindre ulykker, syntes jeg først, at det virkede unødvendigt. Men når jeg kigger tilbage og ser, hvor lidt vi har opnået på syv år, kan jeg se, at vi er nødt til at fortsætte debatten. Målet med initiativet er at skabe en brancheanerkendt nultolerance for antallet af graveulykker. Det kommer tydeligvis til at tage tid.

- Engcon kan ikke forandre branchen alene. Andre producenter skal også udvikle sikrere produkter, store aktører skal have større sikkerhedskrav i forbindelse med deres indkøb, men derudover skal entreprenørerne investere i sikre produkter.

- Hvis det ikke er nok, er vi positivt indstillede over for reguleringer fra myndighedernes og politikernes side. Men i sidste ende er det nødt til at være en fælles indsats fra alle involverede. Det er jeg overbevist om. Sammen kan vi gøre det!