Stark-kæden kan binde sløjfe omkring et ekstraordinært år, hvor man landede et ekstraordinært regnskab - heldigvis i positiv retning.

Regnskabsåret 2019/2020 var i den grad bemærkelsesværdigt i Stark-koncernen.

Det ses dels i lyset af opkøbet af Stark Deutschland - tidligere Saint Gobain - som næsten fordoblede koncernens nettoomsætning til mere end fire milliarder euro og udvidede distributionsnetværket til 422 lokationer i fem markeder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men det skal også ses i den den stærke salgsudvikling og det forbedrede driftsresultatet. Nettoomsætningen blev øget med 78 procent til små 4,1 milliarder euro, hvilket svarer til godt 30,4 milliarder kroner. Justeret for opkøb og valutaændringer blev den organiske vækst i omsætningen på 2,5 procent, hvilket må siges at være anstændigt i et år, som bød på både corona og fusion. Særligt i Norden var der godt gang i salget.

- Den stærke vækst og forbedrede marginer, som vi har leveret i den nordiske region de seneste år, er resultatet af styrken i vores strategi og forretningsmodel. Vi har valgt at fokusere på små- og mellemstore håndværkervirksomheder, som arbejder med renovering og vedligehold, hvor vores rolle i værdikæden har stor betydning for både kunder og leverandører. Den strategi giver os højere marginer og en vis beskyttelse mod makroøkonomiske udsving, siger Sisse Fjelsted Rasmussen, der er CFO i Stark Group.

Godt på bunden

Det går dog også meget godt, når man ser på bundlinjen. Det justerede driftsresultat (EBITDA) blev øget med 56 procent til 1,37 milliarder kroner før påvirkning fra IFRS16, og det voksede organisk med 16 procent foranlediget af skalafordele, strategiske indkøbsinitiativer og effektiv styring af driftsomkostningerne.

- Jeg er ganske imponeret over, hvad vores kolleger i hele organisationen har leveret i et regnskabsår, som var alt andet end almindeligt. Flere store opkøb og oven i det COVID-19 pandemien gav nye muligheder, men også udfordringer. Alle gruppens fem forretningsenheder leverede meget flotte resultater og vi løftede igen vores justerede EBITDA margin i Norden, nu fra 5,1 procent til 5,7, siger Sisse Fjelsted Rasmussen og tilføjer:

- Næste skridt er yderligere at udbrede vores velafprøvede nordiske strategi i Tyskland for fortsat at forbedre resultaterne, og vi ser et stort potentiale for at skabe mere værdi og indgå i flere synergiskabende opkøb i Nordeuropa. Stark Group betjener cirka 235.000 kunder ud fra 422 lokationer på tværs af seks lande. Med hovedkvarter i Danmark, har Stark Group i alt cirka 10.000 medarbejdere i Tyskland, Danmark - herunder Grønland - Sverige, Finland og Norge.