sonsoreret-indhold

Undersøgelser viser at bæredygtighed er vigtigt for langt de fleste forbrugere i Danmark. Specielt unge mellem 18 og 35 finder bæredygtighed og miljøvenlig ekstremt vigtigt. En af problematikkerne ved netop bæredygtighed er dets betydning i samfundet ringer hult, da det ofte er associeret med et buzz word.

Et ord som virksomheder smider på deres produkter for at gøre det mere hip og mere appellerende over for den unge målgruppe. For mange er bæredygtighed nemlig et fluffy begreb, som kan betyde en ting i en branche og en anden ting i en branche.

Bæredygtige tomater behøver nemlig ikke være mere miljøvenlige end træplader efter mål, her er det et spørgsmål om hvad man definerer som bæredygtigt.

Hvilke forskellige opfattelser er der af bæredygtighed?

Når det kommer til bæredygtighed er alle enige om at det har noget med at forbedre planeten, og reducerer energiforbruget. Men der er mange måder at gøre dette på, og det er derfor mange står af, når det kommer til bæredygtighed. Lokalproduceret produkter kan nemlig godt betegnes som et bæredygtigt valg. Det at produktet ikke skal fragtes betyder, at man udleder mindre CO2, men det siger reelt set ikke noget om produktionsmetode. På samme måde, man kan have en CO2 neutral produktion, men en fragtmetode, som er dyr CO2-mæssigt.

Mange bæredygtige certificeringer

Når man skal definere, om et produkt er bæredygtigt, er certificeringer en stor del af det. Med de rigtige certificeringer vil man kunne blive opfattet som bæredygtig. Certificeringer er godt, når det kommer til at fastslå, hvordan bæredygtighed skal defineres. Der hvor det bliver uoverskueligt for forbrugeren er, når der er hundredvis af bæredygtige certificeringer fordelt over mange forskellige brancher. Det gør det svært at holde styr på den for den enkelte forbruger, samtidig med at der er mange som er skeptiske overfor måden man kan få disse certificeringer. Mange unge er kritiske overfor store instanser, og derfor har de troen om at man kan købe sig til disse certificeringer.

CSR og bæredygtighed

De fleste virksomheder nu til dags har et CSR-perspektiv og gør noget for at få et image af at de er socialt ansvarlige. Dette er en del af mange store marketingsstrategier, men det er et skridt i den rigtige retning. Det viser, at det er mere end bare okay, at tale for jorden og bæredygtighed. Det er et skridt i den rigtige retning, at bæredygtighed og miljøvenlighed er på mode.