Der er indtil videre ingen forklaring på, hvorfor en afdeling i Teknik- og Miljøforvaltningen gennem flere år har bogført timer på fiktive anlægskonti uden at have haft budget til det.

En afdeling i Københavns Kommunes teknik- og miljøforvaltning har gennem flere år bogført medarbejdertimer på fiktive anlægskonti uden at have haft budget til det. På tre år er der registreret et underskud på over 37 millioner kroner.

Fidusen er åbenbart i vækst, for i år forventer man en stigning på op mod 15 millioner kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Teknik- og Miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) har krævet en redegørelse om forløbet, som kan få personaleretlige konsekvenser.

Når politikerne i Københavns Kommune under de årlige budgetforhandlinger bevilger penge til anlægsprojekter, skal de afsatte midler blandt andet gå til at dække lønnen for de timer, som kommunens projekt- og byggeledere, udbudsjurister og tekniske designere bruger på hvert enkelt projekt.

Administrationsbidraget skal sikre, at forvaltningens interne udgifter relateret til et anlægsprojekt konteres direkte på anlægsbevillingen for det konkrete projekt. Men i forbindelse med en centralisering og professionalisering af forvaltningens økonomistyring er det netop kommet frem, at der gennem 2017, 2018 og 2019 er bogført 37,1 millioner kroner på tre fiktive anlægsprojekter uden bevilling. Dermed er kommunens regler ikke overholdt.

Årsag endnu ukendt

Ved at bogføre forbrug på konti med et negativt budget er udgiften ikke synlig ved almindelig gennemgang, og indtil videre er det ikke til at se, hvilke anlægsprojekter timerne eventuelt skal henføres til. Dermed er proceduren i strid med bevillingsreglerne.

Beløbet ventes at vokse med op til 15 millioner kroner i 2020, og der kan ifølge kommunens interne revision være tale om besvigelse i form af bevidst fejlinformation i et regnskab.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er under al kritik, at Teknik- og Miljøforvaltningen ikke overholder kommunens regler, og det ærgrer mig, at der endnu en gang dukker en dårlig sag op, mens forvaltningens ansatte dagligt sætter en ære i at løfte forvaltningens ry og genskabe en tillid til kommunen. For at undgå at denne slags problemer gentager sig i fremtiden, har jeg krævet en redegørelse om hændelsesforløbet. Samtidig har jeg en forventning om, at forvaltningen arbejder på få løst problemerne med rådgivning fra Intern Revision. Når redegørelsen foreligger, må vi se på, hvad den skal have af konsekvenser, siger Ninna Hedeager Olsen.

Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at slå fast, hvad den reelle årsag til ubalancen skyldes. Forvaltningens nye centrale økonomiafdeling vurderer dog, at udfordringen blandt andet kan hænge sammen med forvaltningens overgang til nyt økonomisystem og implementeringen af en ny tidsregistrering, reduktion af anlægsmåltallet i 2018 samt en manglende løbende tidsregistrering.

- I første omgang afventer jeg en redegørelse, som kan klarlægge, hvad der er sket, inden vi lægger os fast på, hvad den skal have af konsekvenser, siger Ninna Hedeager Olsen.

Teknik- og Miljøforvaltningen arbejder for at håndtere den økonomiske udfordring med et såkaldt internt lån, der skal afdrages over en årrække, for at undgå drastiske besparelser her og nu.