Silobyggere udvider forretningen, og det kræver nyt grej. Det kræver dog lidt tilvænning at køre i, når man er vant til en lignende maskine med godt 20 år ekstra på bagen.

HINNERUP: De står linet pænt op ved siden af hinanden, de to skridstyrede minilæssere fra Case Construction. Den ene er godt brugt med lidt skrammer hist og her, og den gule farve stod nok lidt skarpere, da den blev hentet hjem fra Case Construction daværende importør i 1998. Men den fejler intet, og ejermanden kaster den rundt og køre på forhjul, som det passer ham.

Den anden maskine er heller ikke rigtig gul. Men det er helt med vilje. At det er en amerikansk producent, der står bag, skinner tydeligt igennem. Her er det ikke forbudt at vise sig frem, så den er prydet med Cases ørn hen over maskinen, der står knivskarpt i guld og sort.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-2
Jens Tilma og makkeren har første opgave med den nye maskine i december, og markedet burde være til meget mere.

Guldfuglen, som den danske importør kalder den, er købt af det forholdsvis nye firma Tylco Biogasservice. Men det var nu ikke guldfarven, de gik efter.

- Der er lang leveringstid på maskiner lige nu. Vi har også været ved andre og høre, men vi snakker omkring et halvt år, fortæller Jens Tilma.

Sammen med Rolf Laursen ejer og driver han Tylco Silomontage, og i år har de udvidet forretningen med det nye firma, Tylco Biogasservice. Det vender vi tilbage til.

Fra Bauma til Hinnerup

Maskinteknik var sidste år forbi Bauma, og andre besøgende på messen vil sikkert kunne genkende Tylcos nye Case SV340B. Det er nemlig jubilæumsmodellen, som blev vist frem på gigantmessen for at markere, at Case har produceret skridstyrede læssemaskiner i 50 år.

- Hos SDK vidste de, at maskinen ikke var solgt, så vi kunne få den hurtigt, og maskinen passer godt til formålet, fortæller Jens Tilma.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tilma og hans makker har mere end 15 års erfaring med silobyggeri. De første år stod den kun på kornsiloer, men siden 2010 har det især drejet sig om tanke til biogasanlæg. Med 10 år inden for feltet har de spottet et behov, som mange overser på anlæggene - vedligehold. Derfor har de nu oprettet virksomheden Tylco Biogasservice.

- Det er nok lidt for hårdt sat op, men man har lidt en sammenbrudsbaseret service på området, siger Jens Tylco.

Nedetid koster knaster

Tylcos nye firma vil tilbyde service på biogasanlæggene, som udover udskiftning af slidte dele og meget andet også vil bestå i at fjerne sand fra tankene. Der sidder altid lidt skidt i de materialer, som bliver fodret i anlæggene. Det bliver til en hel ton sand med tiden. Det har anlæggene ikke godt af, så Tylco vil skride ind, før det går galt.

- Det koster mange penge hver eneste time, et anlæg står stille. Der er stor forskel på de enkelte anlæg, men det vil typisk tage os omkring tre uger at servicere et anlæg. Bryder anlægget først ned, tager det som regel måneder at få det i gang i igen, og vi har set anlæg stå stille i helt op til et halvt år, fortæller Jens Tilma.

Guldfuglen kommer ind i billedet, når sandet skal fjernes fra tankene. Den sikre løftekapacitet er 15-1600 kg, men er man forsigtig kan den tage noget mere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Tankene bliver luftet godt ud og er ventileret, når vi skal derind. Men der er forsat risiko for blandt andet CO2 og selvfølgelig svovlbrinte, forklarer Jens Tilma.

Sidstnævnte er den gas, som kan volde problemer for landmænd, når de arbejder ved deres gylletanke eller i svinestalde. Det har også flere dødsfald på samvittigheden, så det er ikke til at spøge med.

Kulfilter og måske ilt

- Vi fik en god rådgivning i forhold til maskinen hos SDK, både når det kommer til udstyr og modellen. Vi har brug for en kraftig og aggressiv maskine, og det er de skridstyrede. Men den skal stadigvæk være så kompakt, at vi kan komme ind. Vores maskine er den største, vi kan finde, hvor vi stadig kan komme ind de fleste steder, siger Jens Tilma og fortsætter:

rich-media-6
Den gamle og erfarne kan stadig, men den er ikke ligefrem velegnet til en tur i biogastankene.

- Der er sat kulfiber på, som skal give et dejligt, komfortabelt miljø inde i kabinen. Vi overvejer lige nu også at sætte et friskluftsystem på, men det er ikke nødvendigt, så det er kun som en ekstra sikkerhed.

Styr på styretøjet

De første småopgaver er udført, men den første store opgave, hvor Case'en kommer i spil, foregår til december. Og markedet burde være stigende, fortæller Jens Tilma:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der er skudt rigtig mange biogasanlæg op inden for de seneste år. Intervallet af vedligehold afhænger af mange ting, blandt andet hvad anlægget bliver fodret med. For mange anlæg vil der allerede efter fem år være et behov, siger Jens Tilma.

Guldfuglen er kun lige landet i Hinnerup. Nu skal Jens Tilma til at blive fortrolig med styretøjet, som er markant anderledes end i den gamle Case 1840. Her kører man maskinen med to stænger, men i den moderne SV340B er de erstattet af ét joystick til styring i højre hånd, og så styrer man skovl med videre i den venstre.

- Man kan sætte op, så den styres som den gamle. Men jeg må nok heller få lært den nye måde, det gør det også nemmere, når vores folk skal bruge den, slutter Jens Tilma.