Skærpede miljøkrav i landets største byer har fået Claus Clausen til at sadle helt om i maskinparken. Han springer derfor fra sine elskede otte tons gravemaskiner over i en helt anden maskintype.

Øgenavne bliver tildelt i flæng og af mange årsager. Så når man som entreprenør ligefrem bliver kendt for den maskinstørrelse, man kører i, siger det lidt om, at man har kørt en hel del timer i netop den maskintype.

Claus Clausen har i de seneste ni år været selvstændig med enmandsfirmaet CC Entreprenøren. Foruden sine egne mindre projekter er han især indlejet til større opgaver med sine egne maskiner. Gennem alle ni år, foruden et par håndfulde hos andre firmaer, har han kørt i forskellige gravemaskiner, alle på otte ton.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er lidt vemodigt, at jeg skal til at sige farvel til mine otte tonsere. Det er det da, siger entreprenøren, som er i gang med en udvidelse hos en medicinalproducent i Odense, da Grøn Teknik lægger vejen forbi.

Han går på Fyn under navnet Claus 8-tons, for det er dét, han kører. Lige nu har han to Takeuchi TB290'ere, men det er slut hen mod slutningen af september. Der modtager han sin fabriksnye rendegraver fra Hydrema. Den vender vi tilbage til.

Lastbilen er væk

For at komme rundt i det fynske, hvor CC Entreprenøren arbejder, har Claus Clausen selv haft lastbil til transporten af gravemaskinerne.

- Det har også været fedt at have sin egen lastbil. Det er også en del af det, fortæller han.

rich-media-3
Rendegraveren skal klare mange af de samme opgaver, som gravemaskinerne gør nu.

Lastbilen er dog solgt. Det gik ganske hurtigt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For en tre-fire år siden ombyggede Claus Clausen lastbilen, så den både stod skarpt og levede op til miljøkravene. Det stod ham i 350.000 kroner.

- 1. juli i år blev kravene i miljøzonerne skærpet, så der måtte jeg ikke køre med den mere, siger Claus Clausen.

Derfor skulle han finde ud af, hvad der så skulle ske.

- Enten kunne jeg vælge at bruge 50-100.000 på et nyt partikelfilter, eller jeg kunne købe en anden lastbil og gøre den i stand til at køre i miljøzonerne, fortæller Claus 8-tons.

rich-media-5
Claus Clausen har kørt 8-tons gravemaskiner i det meste af sit arbejdsliv.

Færdig med gravemaskiner

Valget faldt på en tredje mulighed, nemlig at sadle helt om.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg brugte i forvejen 20-40.000 kroner om året på lastbilen til service, syn og så videre. Det er jo en maskine, som ikke tjener penge i sig selv, men mere er en nødvendighed i forhold til de andre maskiner, siger Claus Clausen.

I stedet for gravemaskinerne og lastbilen har han valgt at satse på en Hydrema 926F. Spritny med en bunke udstyr og vogn, og så tager han sin Leica-gps med fra den bedst udstyrede TB290'er.

- Så er jeg selvtransporterne i maskinen. Det gik nok lidt hurtigere at komme rundt med lastbilen, men det går nok, fortæller Claus Clausen.

Som nævnt er det ikke en nem beslutning, at sælge sine gravemaskiner, men arbejdsmæssigt tror han ikke, at det får de store konsekvenser.

- Der er vel omkring 20 procent, af det jeg kan i dag, som ikke er muligt i rendegraveren. Omvendt kan jeg så 50 procent mere på andre områder. Især når det kommer til at flytte jord og materialer, vinder jeg meget. Og med vogn bagpå kan jeg også selv have materialer med ud på opgaverne. Jeg gik også med overvejelser om en gummihjulslæsser, men det blev i sidste ende en Hydrema, så jeg også kan grave.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-8
Claus Clausen blev selvstændig i 2011.

Masser af lir

Den nye rendegraver er lige nu på fabrikken i Nordjylland, hvor Hydrema skal give den en af de store udstyrspakker. Også udseendet bliver der kræset ekstra om.

- Det bliver den første rendegraver herhjemme, der bliver malet med airbrush. Jeg er kæmpe AC/DC-fan, så det bliver noget i den retning, fortæller Claus Clausen.

Grøn Teknik sørger for at bringe et par billeder, når CC Entreprenøren får den nye maskine hjem.