I takt med åbningen af landet, stilles virksomheder over for højere krav til sikkerhed og afstand mellem kunderne. Det giver helt nye opgaver for vagter.

Uanset hvor man begiver sig hen for tiden, ser man afmærkninger på gulve, skærme foran personale og infotavler ved døre, der skal sikre, at coronapandemiens mantra - "hold afstand" - efterleves. Det lyder måske simpelt, men for nogle er det nødvendigt med en henstilling. Det har medført nye, særegne opgaver for danske vagtfirmaer, som har måttet stille med vagter på områder, de ikke før har betrådt.

- I april ser vi altid større aktivitet i byggemarkeder og havecentre, som kræver ekstra mandskab fra vores side i forhold til at kontrollere kunder. I år har vi så stiftet bekendtskab med et nyt område af vagtfaget, idet vores vagter er blevet sat til at styre kundeflow i byggemarkederne og sikre, at regler om afstand og antal bliver overholdt, udtaler direktør Jack Pedersen fra JP Vagt, som under coronakrisen har fået ekstra opgaver i nogle af de trælaster, de servicerer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dørmand i byggemarkedet

For Benjamin Buchvald fra JP Vagt har coronaudbruddet budt på et markant skifte i arbejdsdagens opgaver. Siden 2018 har han været portvagt, men den seneste måned har dagligdagen udspillet sig i en trælasthandel i Herlev.

rich-media-2
Det helt store mantra under coronakrisen har været "hold afstand". Det gælder i byggemarkeder ligesom alle andre mulige steder. Foto: PR.

Her har han udfyldt sin rolle som servicevagt med opgaver, der normalt ligger indenfor en dørmands domæne, når han ved indgangen til byggemarkedet holder øje med, om kunderne overholder afstandskrav og spritter af, samt at antallet af kunder i butikken overholdes. Og de nye arbejdsrammer har betydet flere anerkendende nik i hans retning.

- Det er en rigtig god følelse af, at man gør en forskel og hjælper til med at sikre vores allesammens sundhed midt i en så kaotisk tid. Samtidig har jeg fået det indtryk, at langt de fleste tager krisen alvorligt, selv hvis det betyder, at de skal stå lidt længere tid i kø. De reagerer med sund og almen fornuft, siger Benjamin Buchvald.

Hyggeligt med mere kundekontakt

Den nye hverdag stiller således nye krav til såvel sikkerhedsvagter som deres vagtfirmaer. For Benjamin Buchvald har det først og fremmest givet sig udslag i mængden af direkte kundekontakt, hvilket han hilser velkommen.

- Det har betydet en helt anden personkontakt, end jeg normalt oplever. Som portvagt har jeg ikke så stor interaktion med andre mennesker, som jeg har i øjeblikket. Det gør dagen lidt hyggeligere, at der er liv omkring én. Men selvom det er en stor trælast, skal de følge reglerne for maksimalt antal kunder derinde ad gangen, hvilket er min opgave at have styr på, fortæller Benjamin Buchvald.