Buus Anlægsgartner har købt en elektrisk Giant minilæsser G2200E X-TRA.

Giants nyeste skud på den elektriske stamme hedder G2200E. G for Giant, 2200 som er maskinens egenvægt i kilo, og E for elektrisk. Modellen findes i to udgaver, en standard og X-tra-model.

Maskinen er udstyret med et 48 Volts lithium-ion batteri, placeret hvor motoren traditionelt sidder på en Giant minilæsser. Læsseren har to separate elektriske motorer, en 6.5 kW til drift af maskinen, samt en 11.5 kW for hydraulikken.

Artiklen fortsætter efter annoncen

G2200E og G2200E X-TRA fås med tre batteristørrelser; 250, 375 eller 500 Ah. En opladning giver arbejde under normale forhold i 4, 6 eller 8 timer. Maskinerne er udstyret med en indbygget oplader på 40 eller 60 Ampere som kan tilsluttes til 230 Volts strømforsyning.

G2200E-modellen er med en løftehøjde på 2,85 meter og en løftekapacitet på 1.650 kg. velegnet til læsseropgaver i højden. G2200E X-TRA er med en løftehøjde på 2,45 meter og en løftekapacitet på 2.200 kg. udviklet til tungt arbejde specielt inden for entreprenør og byggesektoren.

Maskinen kombinerer ifølge leverandøren to vigtige elementer i en knækstyret minilæsser. Lydsvag drift og ingen CO2-udledning. Disse to elementer er fordelagtige ved læsseopgaver i byrum samt inden døre.

Netop læssearbejdet i byrummet, har Buus Anlægsgartner taget til sig. De arbejder blandt andet i gågaden i Silkeborg. Virksomheden har som nogen af de første investeret i en elektrisk Giant minilæsser. Virksomheden ejer i forvejen 6 el-biler, der på hver deres måde bidrager til den grønne energi. Bilerne har monteret solpaneler på tagene, der leverer strøm til det meste af håndværkernes værktøj. Udover at have en elektrisk minilæsser, ser Buus nu også nærmere på en elektrisk gravemaskine.

- For år tilbage ville vi gerne være en grøn profil. Vi spurgte os selv, hvor vi kunne starte. Det elektriske lå lige til højrebenet. Vi startede i det små med vores batteri- og dieseldrevne maskiner. I dag har vi fuldt elektrisk program på håndmaskinerne, og skifter flere af vores større entreprenørmaskiner ud til elektriske udgaver, siger Michael Niemann, salgskonsulent og afdelingsleder hos Buus Anlægsgartner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Firmaet anlægger "Danmarks Grønneste Gågade" i Silkeborg, og til opgaven bruges den elektriske GIANT minilæsser med 250 Ah batteri. Det er her en fordel at bruge den elektriske maskine, så ikke de forbipasserende på gågaden udsættes for dieselos. Maskinen er også udstyret med det rette LED-trafiklys. Også LED-baklys, så folk omkring maskinen kan se, hvilken retning maskinen kører. Arbejdsdagen kan for Buus således påbegyndes tidligere uden støjgener for omgivelserne.

- Vi ser en stor økonomisk gevinst ved at køre el. Vigtigt er også arbejdsmiljøet for medarbejderne. Både de krav vi stiller til et sundt arbejdsmiljø som virksomhed, men i lige så høj grad kravene fra medarbejderne. De ser også en fordel i ikke at arbejde blandt støj og uren luft, siger Michael Niemann.

Når Buus bruger deres G2200E X-TRA med 250 Ampere batteri i forbindelse med normale arbejdsopgaver, er der strøm til en hel dag. Hvis arbejdsopgaverne kræver mange kontinuerlige løft, og kørsel over længere afstande, oplader de læsseren i pauserne. Aftalen hos Buus lyder, at sidste mand der kører maskinen, også er ham der sætter den i opladeren. Den lader natten over, og kører så igen hele efterfølgende dag.

For Buus er den eneste hæmsko, at udvalget af eldrevne maskiner ikke er bredt nok. De følger derfor udviklingen af eldrevne maskiner tæt, og fortsætter arbejdet med at være en endnu grønnere profil.

Brdr. Holst Sørensen fra Obbekær lidt udenfor Ribe er importør af Giant minilæssere i Danmark og Sverige. I Danmark foregår salg gennem 34 forhandlere. Til maskinerne hører et bredt udstyrsprogram, og den enkelte maskine kan bygges efter kundens behov.