Regeringen og dens støttepartier vil udtages landbrugsjorde og rejse mere urørt skov på statslige arealer.

- En stor tak til partierne bag regeringen for at sikre en langt grønnere finanslov, end Socialdemokratiet spillede ud med. Vi ser med glæde frem til de første skridt i den omfattende omstilling af særligt dansk landbrug og transport, men det er et lille hop sammenlignet med de tigerspring, som man snart skal tage i en klimahandlingsplan for alle sektorer i samfundet, sigher generalsekretær i Greenpeace Norden Mads Flarup Christensen.

Han glæder sig over den politiske vilje til at udtage landbrugsjorde og give mere plads til urørt skov på statslige arealer. Tiltagene kan tilsammen være første etape i en redningsaktion for både den skrantende biodiversitet og klimakrisen. Men der skal groft sagt føjes nuller til beløbene, når forårets klimaplan skal i hus.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tungen lige i munden

Det høje mål for reduktionen i CO2-udledningen, som regeringen ofte har fremført, hilses velkommen af Greenpeace, som håber Klimarådet bliver hørt i samfundsdebatten.

- Det er kolossalt vigtigt, at et flertal viser, at Klimarådets uafhængige stemme fortsat skal kunne tale med store bogstaver, når enhver regering skal holdes i ørene på vejen mod indfrielsen af 70 procent målet i 2030, siger generalsekretær i Greenpeace Norden.

Nye trafikvaner skal op i gear

I generalsekretærens gennemlæsning af finansloven stikker transportsektoren ud. Der bør tænkes anderledes i vores transportmønstre, mener Mads Flarup Christensen.

- Den grønne omstilling af dansk transport sker fortsat i sneglefart, efter den katastrofeopbremsning, som fandt sted under den tidligere regering. At afværge stigninger i afgifter udgør ikke det gearskifte, som er bydende nødvendigt, når elbilerne skal blive det attraktive valg. Flere midler til cykler, busser og tog vejer dog lidt op for forsømmelsen.