Bauma-nyheden L25 Electric fra Volvo Construction Equipment er nu kommet ud i virkeligheden, hvor en tysk virksomhed prøver maskinen af på mange forskellige opgaver.

Volvo CE havde to store nyheder på den elektriske front med, da Bauma samlede over 600.000 gæster i april 2019. Den ene var en elektrisk gravemaskine på 2,5 ton, Volvo ECR25 Electric, som et fransk datterselskab til Colas kører med som de første på verdensplan.

Den anden nyhed var den kompakte gummihjulslæsser L25 Electric. Den første maskine bliver testet i Tyskland hos skovbrugs- og anlægsgartnervirksomheden Leick Baumschulen. Virksomheden befinder sig 30 minutter fra Volvo CE-fabrikken i Konz, hvor L25 Electric vil blive produceret fra midten af 2020.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Virksomhedens opgaver spænder vidt, og gummihjulslæsseren skal både bruges til pallehåndtering og læsning af materiale samt planering og fejning.

- Disse varierede opgaver gør, at det er den perfekte lejlighed for os til at afprøve vores nye elektriske og kompakte gummihjulslæsser i den virkelige verden sammen med vores kunde, siger Paolo Mannesi, global produktchef for kompakte gummihjulslæssere for Volvo CE.

Da Leick Baumschulen allerede havde investeret i elektriske golfvogne for at vise kunderne rundt på det store gård- og udstillingsområde, ønskede de også at udforske fordelene ved el-drift for deres flåde af entreprenørmaskiner.

Ejerne af virksomheden, Christoph og Michael Leick, er store tilhængere af elektrisk drift, og de har været kunder hos Volvo i 34 år. De ser det som en stor anerkendelse fra Volvos side at være en del af udviklingen.

Volvo L25 Electric drives af lithium-ion-batterier, som holder til en otte-timers arbejdsperiode på en enkelt opladning ved normal anvendelse af maskinen. Det omfatter let infrastrukturarbejde, havearbejde, anlægsarbejde og landbrug. L25 har to dedikerede elmotorer - en til fremdriftssystemet og en til hydraulikken. Adskillelse af undersystemerne har ført til større effektivitet af hele maskinen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fuld kraft uden larm

Det første indtryk, Leick Baumschulens operatører fik af Volvo L25 Electric, var, at den fungerer næsten som en konventionel dieseldreven maskine, men med fordelene ved el-drift.

- Det er et produkt med den rigtige ydelse og et fremragende design. Maskinen fungerer ligesom en konventionel gummihjulslæsser, men med større komfort for føreren og omgivelserne. Den føles lige sådan, hvad angår effekt, men larmer mindre, har mindre vibration, kræver mindre vedligeholdelse og er emissionsfri lokalt, siger Christoph Leick.

For Leick Baumschulen er den lydløse drift af Volvo L25 Electric en af de største fordele.

rich-media-4
L25 Electric ruller ud til næste år. Pressefoto.

- Vi bruger også maskinen til at transportere planter i vores udstillingsområde, hvor kunderne går ind og ud. Med denne maskine er det mere komfortabelt for vores kunder og medarbejdere, eftersom støjniveauet er meget lavere. Det betyder, at vi kan holde samtaler og diskussioner i gang med kunderne, selv om maskinen arbejder i nærheden, siger Christoph Leick.

Rammer markedet næste år

Den anden primære fordel for virksomheden er den nemme vedligeholdelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Maskinen kræver mindre vedligeholdelse, da den ikke har nogen motor. Vi behøver ikke at tjekke motorolie og kølervæske hver dag eller påfylde brændstof. Vi skal blot oplade den i løbet af natten, hvilket er yderst simpelt. Man skal blot tilslutte den ene ende af opladeren til maskinen og den anden til en almindelig stikkontakt. Det er det hele. Der er faktisk ikke noget, du kan gøre forkert, fortæller Christoph Leick.

Volvo L25 Electric er i øjeblikket ved at blive afprøvet af Leick Baumschulen i en pilotfase. Maskinen rammer det almindelige salg fra midten af 2020, når Volvo CE stopper udviklingen af nye L20 til L28 med dieselmotorer.

Før Bauma meldte Volvo CE ud, at man stopper udviklingen af kompakte dieselmaskiner fra 2020, hvor flere elektriske kompaktmaskiner vil blive lanceret.