En ny el-truck fra danske AF Truck er populær blandt medarbejderne på kirkegården i Åbyhøj.

Når gartner Levi Friis skal rundt på Åbyhøj Kirkegård, sker det helst på en ny eldreven minitruck fra AF Truck, som der er rift om blandt kirkegårdens fem medarbejdere. God ergonomi gør den populær blandt de ældre medarbejdere, og så er den dejlig nem at manøvrere på de mange smalle gange på kirkegården.

På kirkegården har de allerede flere minitrucks, både el- og dieseldrevne. Med udgangspunkt i erfaringerne med disse samt medarbejdernes ønsker, blev der opstillet en liste med en række spørgsmål og krav til den nye minitruck. Kriterierne omfattede blandt andet batteri- eller dieseldrevet, størrelse og kapacitet, venderadius, holdbarhed, betjening og konstruktionens enkelhed.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Driftssikkerhed og service er vigtigt for os. Dels fordi driftsstop giver afbræk i arbejdet og så har det ind imellem affødt uforudsete udgifter. Specielt elektronikken har givet driftsproblemer, fortæller kirkegårdsleder Michael Hamerslag fra Åbyhøj Kirkegård.

Valget faldt på AF

Enkelheden, den gode ergonomi og service var i sidste ende afgørende for valget af en model PM Park fra AF Truck. Det er en såkaldt minitruck, som kan laste op til 500 kilogram, og i denne version er den udstyret med 24 volts gelbatterier. Den produceres af Herning-virksomheden A Flensborg A/S.

- Der er rift om vores nye el-truck. Medarbejderne kan godt lide hele den enkle konstruktion og den nemme betjening, siger Michael Hamerslag.

- Med den lave indstigning er den nem at komme på og af, siger Levi Friis, der er en af gartnerne.

Han føler sig helt tryg, når han kører på trucken grundet det lave tyngdepunkt, og så kan han vende som på en tallerken. Det gør nemmere at komme rundt og vende på de snævre gange på kirkegården.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi kalder den for "oldekolle"-vognen, joker Michael Hamerslag og Levi Friis.

Ingen overflødig og kostbar elektronik

Michael Hamerslag og Levi Friis er enige om, at tingene skal være simple. Der skal ikke være en masse overflødig elektronik, når der er mange brugere med forskellige niveauer af teknisk indsigt.

rich-media-3
AF Truck'en har lav indstigningshøjde og vender på en tallerken - samt en særlig opbygning, som Levi Friis selv har udtænkt. Foto: Arne Lycke.

Med AF Trucken skal brugeren blot dreje håndtaget og så kører den. Når brugeren er færdig med vognen, sættes ladestikket i på ydersiden af vognen, uden at skulle løfte et dæksel eller lignende, før ladningen kan starte.

- Vi får simpelthen lavet mere, fordi den er så nem i brug. Der er kamp om den blandt medarbejdere, opsummerer Michael Hamerslag.

Skræddersyet, støjsvag batteripakke

Det stod hurtigt klart, at den nye minitruck skulle være eldrevet, fordi det fjerner støjgener, så gartnerne kan arbejde, selvom der er gæster på kirkegården. Spørgsmålet var mere, om AF Trucken skulle udstyres med lithium-ion batterier eller med en mere traditionel batteripakke.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har tilbyder en række batteripakker, som spænder fra traditionelle batterier og gelbatterier til senest lithium-ion batterier i en 48 volts version. Det giver kunderne en række valgmuligheder, der spænder fra lav pris til høj ydelse, mulighed for sjatladning og så videre, fortæller Søren Lund fra A Flensborg, som rådgav kunden før købet.

- Vi valgte den billigere løsning i form af gelbatterier. Vores erfaringer viser, at denne løsning leverer rigeligt med el til en hel dags brug, hvor den i praksis er i drift op til to timer om dagen, fortæller Michael Hamerslag.