Scanpipe er klar med en rende, som de selv skilter med er markedets største med en kapacitet på mere end en halv kubikmeter per meter.

TAASTRUP: Det med at holde på vandet er ikke så sundt, lyder det fra kloge hoveder. Men når vi ikke taler om tissetrang, er det en anden sag.

Skybrud over Danmark er i skrivende stund mere eller mindre en daglig begivenhed. Afvandingssystemerne er derfor under et gevaldigt pres mange steder, og Rørcenterdagene hos Teknologisk Institut byder på mange forskellige løsninger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Scanpipe har en ny rende med, som de selv kalder for markedets største. Serien går under navnet Bircomax-i.

rich-media-2
Karmen består at fem millimeter støbejern, som skal modstå det store tryk fra blandt andet fly. Foto: Kim Krasuld.

Rendens største udgave kan da også tage en hel del vand. Tilbageholdelseskapaciteten er på 513 liter pr. løbende meter.

- Renden kan opsamle og forsinke vandet. Det kræver kun et lille fundament for at installere renden, siger Peter Lundgaard, der er indkøbs- og marketingschef hos Scanpipe.

Der er altså ikke brug for støttemure omkring renden. Det eneste forarbejde er derfor et forholdsvis beskedent fundament under renden. Hvis renden skal efterleve kravene i klasse D 400, det vil sige almindelig tunge køretøjer, skal fundamentet være omkring de 20 centimeter i tykkelsen. Hvis renden skal bruges i for eksempel lufthavne, altså til klasse F 900, kræver det lidt mere.

rich-media-3
Ristene holdes på plads af otte bolte per meter, som er sat fast i en gummimembran, så rystelser ikke for dem vredet fri. Foto: Kim Krasuld.

Hurtig installation

- Renden kan tage lige så meget vand som et DN 800 millimeter rør. Produktprisen på renden er selvfølgelig noget højere, men hastigheden af installationen kompenserer for en stor del af prisforskellen, siger Peter Lundgaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Med et klart fundament skulle det ikke være noget problem at installere 100 meter om dagen. Modulerne er op til tre meter stykket.

Belastningerne i lufthavne med videre er store. Kravene er derfor høje, så riste ikke ryger af, ligesom selve konstruktionen i renden ikke må give efter.

- Det er den store bekymring til sådanne systemer, så det må ikke gå fra hinanden, siger Peter Lundgaard.

rich-media-5
Renden kan fåes i op til 3 meter lange moduler. Foto: Kim Krasuld.

Karmene er derfor lavet i fem millimeter massivt støbejern. Ristene er ligeledes i støbejern. Til den store udgave af renden i klasse F 900, er hver rist 498 mm i længden. De vejer 53,4 kg stykket og bliver holdt fast med fire bolte. De bliver sat fast i en gummimembran, som yderligere skal sikre, at de ikke bliver løse på grund af rystelser.