På Grøn Teknik har vi spurgt flere af branchens store aktører om, hvad der kendetegnede 2018 - og hvad de forventer af 2019.

Malmos har været involveret i et utal af spændende projekter i 2018 som eksempelvis skibakken på Amager. Derfor var det nærliggende at spørge direktør, Morten Dohrmann Hansen, hvad han tænker om 2018 og måske endnu vigtigere - hvad han forventer af 2019.

Hvad har for dig og din organisation/virksomhed kendetegnet 2018?

2018 har især været kendetegnet ved to forhold: Vi har holdt fokus på opgaverne og resultaterne, og det vi er særligt gode til - at gøre det svære enkelt. Og vi har holdt sammen - især når opgaverne bliver krævende - og her har vi et gear, som er helt særligt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dernæst må vi dog så kigge indad, for vores branche er stadig langt fra dygtige nok til at efterspørge det, vi er værd,

Morten Dohrmann Hansen, direktør i Malmos

Vi har haft tre strategiske missioner i 2018. Vi skulle levere toppræstationer på projektstyring. Vi skulle sætte nye standarder i branchen for projektledelse og samarbejde. Og så skulle vi være helt tæt på især vores eksisterende kunder - og længere op i fødekæden.

Vi er kommet langt på alle tre missioner og har et godt momentum til at fortsætte arbejdet i 2019. Derudover sigtede vi efter en flad toplinje ift. 2017 - det kommer vi til at overpræstere en smule på - med en bedre indtjening end forventet i år.

I et helt år har vi fortjent fået lov til at kalde os årets arbejdsplads i Danmark. Nu er der en anden virksomhed, der har fået denne ære. Men alle de mange årsager der gjorde, at vi vandt prisen, bor stadig i Malmos.

Så pris eller ej i 2018, så er vi stadig den virksomhed der vandt i 2017 - måske endnu bedre, og det er vores dygtige medarbejdere og ledere, der sikrer at vi beholder og udvikler det, der har givet os den berettigelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Har enkeltstående begivenheder haft en særlig betydning?

Igen i år har flere toneangivende aktører i entreprenørmarkedet nedjusteret kraftigt på trods af et generelt meget højt aktivitetsniveau. Det udstiller branchens største problem gennem tiderne: På samme tid, at acceptere høje risici, stor kompleksitet og lave marginer i sin forretningsmodel og så i et konstant prispresset marked.

Paradokset er, at dette sker i en tid, hvor der tales om overophedning og hvor bygherrerne i forlængelse af dette er bekymrede om for høje markedspriser. Sat på spidsen kan man sige, at vores branche ikke formår at kapitalisere en høj efterspørgsel, og at vores kunder ikke føler, at de har råd til det de drømmer om. Så hvor forsvinder værdiskabelsen hen?

Først og fremmest må vi konstatere, at vi er så heldige at vores ydelser skaber tydelige samfundsværdier, som står i mange år fremover. Det er godt for samfundet og for brugerne. Så der skaber vi store værdier.

Det gør vi sammen med bygherrerne, som derfor også må formodes at få en vis værdiskabelse på trods af et ophedet marked.

Dernæst må vi dog så kigge indad, for vores branche er stadig langt fra dygtige nok til at efterspørge det vi er værd, og at tjene penge på det arbejde vi udfører. Begge dele skal vi blive meget bedre til - samtidigt med at vores kunder stadig oplever skarpe priser og høj kvalitet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvad forventer du af 2019?

Et lidt køligere marked, men stadig med et godt momentum. Derudover sker der bevægelse i de velkendte samarbejdsmodeller, som drejer sig over mod mere samarbejde og færre slagsmål.

For Malmos er dialog og samarbejde med vores kunder helt øverst på den strategiske dagsorden, ligesom fortsættelse af arbejdet med at sætte helt nye standarder for projektledelse og pladsledelse får fuld strategisk fokus.

Derudover forventer vi øget fokus på bæredygtighed.

I Malmos ønsker vi at sætte et tydeligt fodaftryk på Danmarks byer og landskaber - som mennesker kan leve, lege og være i. Vi skaber store samfundsværdier, og de får en stigende betydning og vægt i fremtidens by- og landskabsudvikling. Det skal vi blive ved med at arbejde for.