HedeDanmark udvider forretningen med endnu et forretningsområde.

Alt fra skove og vandløb til veje og parkeringspladser. Det hele skal måles, vejes og analyseres, når HedeDanmark dropper gisningerne og indvier sit nye forretningsområde, hvor data skal drive både indtjening og beslutninger.

Det sker i forbindelse med, at den landsdækkende grønne handels- og servicevirksomhed netop har etableret et nyt forretningsområde, der har udviklet en række nye digitale løsninger baseret på Internet of Things-tankegangen, målrettet det grønne område.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det skriver HedeDanmark i en pressemeddelelse.

- HedeDanmarks kunder skal have adgang til de mest solide, opdaterede og sikre fakta og data på det grønne område. Vi ønsker, at vores kunder - alene med brug af vores digitale løsninger eller i tæt samarbejde med HedeDanmark - kan træffe de bedste beslutninger om deres udearealer. Det gælder, uanset om det handler om at få viden og indsigt i deres udearealer i skoven, i det åbne land eller inde i byerne, siger Lars Petersen, administrerende direktør i HedeDanmark.

Nye løsninger bygget på ny teknologi

Med en række nyudviklede sensorer og målestationer vil HedeDanmark fremover tilbyde adgang til en række online data fra kundernes grønne områder i såvel skove, åbne arealer som i byerne. Det gælder alt fra digitale temperatur- og fugtighedsmålere, som kan sikre optimal glatførebekæmpelse, til digitale skalapæle, der kan sikre mere miljøvenlig grødeskæring, eller persontællere, der giver viden om, hvornår og hvor meget grønne arealer bliver brugt.

- Der findes i dag digitale og teknologiske løsninger på det grønne område, men de er typisk baseret på ældre og dyr teknologi. Teknologien og økonomien har hidtil hindret bred og omkostningseffektiv udbredelse. Med udnyttelse af den nyeste teknologi ønsker vi fremover at levere billigere, hurtigere og bedre viden til vores kunde, siger afdelingschef Søren Pedersen fra HedeDanmark.